احکام مراجع

حکم وضو با لاک دست از نظر آیت الله خامنه ای

حکم وضو با لاک دست از نظر آیت الله خامنه ای چیست؟ یکی از واجبات دین، نماز و رعایت احکام آن است. این روزها کاشت ناخن و لاک رواج زیادی دارد و این موضع باعث شده است برخی از افراد نماز را ترک یا آن را سبک بشمارند. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکم وضو با لاک دست را از نظر آیت الله خامنه‌ای بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

آیا وضو با وجود لاک بر روی ناخن صحیح است؟

هنوز، بسیاری از بانوان هستند که با وجود استفاده از آرایش و زینت هایی مثل لاک و … به حفظ ایمان و تقویت ارزشهای دینی خود پایبند هستند. از این رو، برای یادآوری و تبیین احکام مربوط به نماز و مقدمات واجب آن، به رساله ها و استفتائات علما و مراجع تقلید مراجعه کردیم تا بلکه بتوانیم کمکی در راستای ادای صحیح نماز و مقدمات آن، همچون وضو و غسل، بنماییم.

مقالات مرتبط

شرایط صحت وضو، در رسائل علما و مراجع تقلید، از این قرار است:

  1. آب وضو پاک باشد (نجس نباشد).
  2. آب وضو و فضایى که در آن وضو مى گیرد مباح باشد (غصبى نباشد).
  3. آب وضو مطلق باشد (مضاف نباشد).
  4. ظرف آب وضو مباح باشد (به شرحى که خواهد آمد).
  5. ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد (به شرحى که خواهد آمد).
  6. اعضاى وضو پاک باشد.
  7. مانعى از رسیدن آب بر اعضاى وضو نباشد.
  8. با قصد قربت و بدون ریا وضو بگیرد.
  9. رعایت ترتیب (به همان صورت که قبلاً گفته شد).
  10. رعایت مُوالات (بین اعمال وضو فاصله نیفتد).
  11. در کارهاى وضو از دیگرى کمک نگیرد. (به شرحى که خواهد آمد).
  12. استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد.
  13. براى وضو گرفتن وقت باشد.

حکم لاک انگشتان پا برای وضو

نظر مراجع تقلید به جز آیت‌الله مکارم شیرازی درباره حکم لاک برای وضو به این شرح است:
بانوان می‌توانند همه انگشتان پای خودشان را لاک بزنند و در هنگام وضو تنها یک انگشت کوچک را برای مسح پا به صورت لاک نزده نگه دارند؛ مقدار واجب مسح تنها از سر یکی از انگشتان پا (هرچند انگشت کوچک پا) می‌باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: در انگشتان پا اگر یک انگشت (به جز انگشت کوچک) خالی از لاک باشد و بر روی آن مسح بکشند صحیح است و اگر از روی یکی از انگشتان پا به غیر از انگشت کوچک تا برآمدگی پا هر چند با یکی از انگشتان دست مسح شود کافی است.
آیت‌الله سیستانی: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست، ولی اگر فاصله بین یک ناخن و ناخن دیگر به مقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی‌مانع است.

آیا می شود با ناخن لاک زده وضو انجام داد؟

در اینجا به بیان برخی احکام رایج در زمینه لاک ناخن می پردازیم، امید که بانوانی که به نماز خواندن علاقه دارند، با رعایت این احکام، نماز صحیحی را بجای آورند.
شرط سیزدهم وضو در رساله مراجع این است که: در اعضای وضو مانعی در رسیدن آب نباشد و می فرمایند: اگر شخص می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه، باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند. پس لاک زده شده به دست هم باید برطرف شود. (رساله سیزده مرجع، دفتر انتشارات اسلامی، مسئله ۲۹۰)
نماز خواندن با لاک اشکالی ندارد ولی لاک زدن برای وضو و غسل اشکال دارد؛ زیرا یکى از شرایط وضو و غسل این است که در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد. (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم))

با لاک انگشتان پا چگونه وضو بگیریم؟

در مورد انگشتان پا از آنجا که فقط مسح پا در ناحیه خاصی باید انجام گیرد، همه ی مراجع نظرشان این است که اگر فقط یک انگست بدون لاک باشد می توان وضو گرفت و مسح پا را از روی همان انگشت انجام داد. برخی از فتاوا به شرح زیر است:
اگر یکی از انگشتان بدون لاک باشد، اشکال ندارد.( آیت الله خامنه ای)
اگر فاصله بین ناخن ها به حدی باشد که بشود مسح را انجام داد اشکال ندارد.( آیت الله سیستانی)
اگر یکی از ناخن های پا (غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد وضو اشکال ندارد. (آیت الله مکارم شیرازی)
وجود لاک بر روی ناخن های دست، مانع از رسیدن آب است و وضو را باطل می کند. ولی در مسح پاها، اگر یکی از انگشت ها لاک نخورده باشد و از روی آن تا برآمدگی روی پا را مسح کند، وضو صحیح است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا