احکام مراجع

نماز خواندن با لاک از نظر آیت الله صانعی

نماز خواندن با لاک از نظر آیت الله صانعی چه حکمی دارد؟ یکی از احکامی که عدم رعایت آن باعث می‌شود وضو و به تبع نماز باطل شود، لاک است؛ زیرا مانعی برای رسیدن آب به ناخن‌ها است و صحت ندارد. اما اگر در شرایطی باشید که نتوانید لاک را از ناخن پاک کنید یا کاشت ناخن را جدا کنید، احکامی مختص به خود دارد که در این مقاله از سایت عابدون آنها را بررسی خواهیم کرد.

شرایط صحت وضو، در رسائل علما و مراجع تقلید، از این قرار است:

  1. آب وضو پاک باشد (نجس نباشد).
  2. آب وضو و فضایى که در آن وضو مى گیرد مباح باشد (غصبى نباشد).
  3. آب وضو مطلق باشد (مضاف نباشد).
  4. ظرف آب وضو مباح باشد (به شرحى که خواهد آمد).
  5. ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد (به شرحى که خواهد آمد).
  6. اعضاى وضو پاک باشد.
  7. مانعى از رسیدن آب بر اعضاى وضو نباشد.
  8. با قصد قربت و بدون ریا وضو بگیرد.
  9. رعایت ترتیب (به همان صورت که قبلاً گفته شد).
  10. رعایت مُوالات (بین اعمال وضو فاصله نیفتد).
  11. در کارهاى وضو از دیگرى کمک نگیرد. (به شرحى که خواهد آمد).
  12. استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد.
  13. براى وضو گرفتن وقت باشد.

نماز خواندن با لاک از نظر آیت الله صانعی

تقریبا همه مراجع در این باره دارای یک عقیده هستند که استفاده از لاک یا ژلیش اگر بعد از وضوگرفتن باشد، نه‌تنها نماز را باطل نمی‌کند، بلکه جزو زینت نیز محسوب می‌شود. پس نماز خواند با لاک منع شرعی ندارد. البته شرطی که باید رعایت شود این است که در جلوی نامحرم نماز خوانده نشود؛ زیرا ممکن است نگاهش به دستان لاک‌زده شما بیفتد که در آن صورت اشکال دارد. اما اگر قبل از وضو باشد، مانع رسیدن آب به ناخن می‌شود؛ در نتیجه وضو را باطل می‌کند.

مقالات مرتبط

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره نماز با لاک

اگر یکی از انگشتان پا لاک نداشته باشد و مسح پا از سر آن انگشت تا مفصل ساق انجام شود، وضو صحیح است.

آیت‌الله مکارم شیرازی

در وضو انگشتان دست بايد از لاک پاک شود، ولي در انگشتان پا اگر يک انگشت خالي از لاک باشد (غير از انگشت کوچک) و بر روی آن مسح بکشند صحيح است.

آیت‌الله صانعی

اگر حداقل یکی از انگشتان پا لاک نداشته باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح است.

نظر آیت‌الله سیستانی درباره نماز با لاک

مسح بر ناخن لاک‌زده صحیح نیست، اما اگر فاصله بین یک ناخن و ناخن دیگر به مقداری باشد که بتوان بر آن مسح کرد، مسح بر آن مقدار بدون مانع است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا