احکام مراجع

حکم نماز خواندن با رکابی برای آقایان چیست؟

حکم نماز خواندن با رکابی برای آقایان چیست؟ در اسلام حداقل پوششی هنگام اقامه نماز برای آقایان در نظر گرفته شده است، پوشاندن عورت است ولی بهتر است پوشش آنها کامل بوده و لباس کامل بپوشند. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکم نماز خواندن با رکابی را برای آقایان بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

حکم نماز خواندن با رکابی برای آقایان چیست؟

پوشانیدن بدن در نماز:

مقالات مرتبط

آن چه در مورد پوشش لباس نماز گذار برای مرد واجب است عبارت از این است که: مرد باید در حال نماز، اگر چه کسى او را نمى‏بیند عورتین خود را بپوشاند.

بنابراین، در صورتی که عورتین در نماز پوشانده شده باشد، نمازخواندن با زیر پیراهن و یا رکابی و مانند آنها اشکالی ندارد.

باز بودن دکمه های نماز:

باز بودن دکمه های نماز، مکروه (ناپسند) بوده (یعنی باعث کمتر شدن ثواب نماز می شود) و موجب باطل شدن نماز نمی شود.

بی احترامی به خدا:

با زیر پیراهن و یا رکابی نماز خواندن و یا باز بودن دکمه های لباس در نماز، هر چند موجب باطل شدن نماز نمی شود، اما بهتر است که انسانی که در نماز در برابر خدای با عظمت قرار گرفته، ادب و احترام را رعایت کرده و از لباس کاملی که در برابر افراد محترم در تن مى‌‏کند، به تن داشته باشد و از مکروهات پرهیز نماید.

بد نیست شرایط لباس نمازگزار را بدانید

مسأله ۷۸۵ ـ لباس نمازگزار شش شرط دارد: اوّل: آنکه پاک باشد. دوّم: آنکه مباح باشد، بنا بر احتیاط واجب. سوّم: آنکه از اجزاء مردار نباشد. چهارم: آنکه از حیوان درنده نباشد، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ از حیوان حرام‌گوشت نیز نباشد. پنجم و ششم: آنکه اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابریشم خالص و طلا باف نباشد. و تفصیل اینها در مسائل آینده گفته می‌شود:

مسأله ۷۸۶ ـ شرط اوّل: لباس نمازگزار باید پاک باشد، و اگر کسی در حال اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است.

مسأله ۷۸۷ ـ اگر کسی به علت کوتاهی کردن در فراگیری مسأله شرعی نمیدانسته نماز با بدن یا لباس نجس باطل است، و یا نمیدانسته مثلاً منی نجس است و با آن نماز خوانده، احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.

مسأله ۷۸۸ ـ اگر کسی از روی ندانستن مسأله با بدن یا لباس نجس نماز خوانده و در فراگیری مسأله کوتاهی ننموده باشد، لازم نیست نمازش را اعاده و یا قضا نماید.

میزان پوشش آقایان هنگام نماز خواندن :

• مردان باید در نماز عورتین خود را بپوشانند. عورتین شامل الت تناسلی و اطراف آن تا حدّى که معمولاً آشکار نیست، و همچنین از ناف تا زانو است.

• پوشاندن از ناف تا زانو واجب نیست، اما بهتر است.

• اگر مردی در حال نماز متوجه شود که قسمتی از عورت او برهنه شده است، باید آن را بپوشاند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا