احکام مراجع

حکم کشتن حیوان مریض چیست؟

حکم کشتن حیوان مریض چیست؟ در قوانین الهی هیچ چیزی از قلم نیوفتاده است و برای هر عملی حکمی وجود دارد. در این مقاله از سایت عابدون اطلاعاتی در رابطه با حکم کشتن حیوان مریض در اختیارتان قرار خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

حکم کشتن حیوان مریض چیست؟

1. در حیوانات غیر موذی خیر جایز نیست؛ مگر آنکه نکته ای عقلائی مانند ضرورت بهداشتی و دفع ضرر از انسان ها در کشتن حیوان وجود داشته باشد.

مقالات مرتبط

2. در انواع حیوانات زنده این کار جایز نیست اما پس از مردنش، سوزاندن جسدش اشکال ندارد.

3. لازم نیست.

4. در این مسأله فرقی بین انواع حیوانات نیست.

حکم اتانازی در اسلام

اتانازی به معنای مرگ خوب، مرگ راحت، مرگ شیرین و … می باشد. این نوع مرگ به گونه ای است که زمان مرگ بیمار فرا نرسیده اما به دلیل عذاب و زجرهای آن اجازه می دهد و یا خود پزشک کاری انجام می دهد که عمر بیمار به پایان برسد و بمیرد. در ادامه با آن آشنا شوید و نظر مراجع را به اجرای حکم اتانازی بخوانید.
مطلب پیشنهادی جهت مطالعه: کشتن کدام حیوان غسل دارد؟

نظر مراجع به حکم اتانازی

پرسش : «اتانازی»بر سه قسم است: 1- نوع فعّال که با تجویز داروی کشنده از طرف پزشک به زندگی بیمار خاتمه داده می شود. 2- نوع انفعالی، به صورت خودداری از ادامه ی مداوا و زنده نگه داشتن بیمار رو به قبله. 3- نوع غیر مستقیم، با قرار دادن داروهای به مقدار زیاد در دسترس بیمار تا بیمار شخصاً به زندگی پر‌رنج خویش پایان دهد. استفاده از کدام یک بدون اشکال است؟

پاسخ طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

تا آن مقدار که امید به بازگشت حیات دارد، در صورت توان درمان را ادامه دهد و بیش از آن وظیفه ای ندارد ضمن اینکه اگر یقین به عدم بازگشت دارد می تواند وقتی مواد دستگاه تمام شد از ادامه آن بپرهیزد ولی قطع دستگاه جایز نیست.

پاسخ طبق نظر حضرت آیت الله سیستانی

هیچ کدام جایز نیست.

پاسخ طبق نظر آیت الله خامنه ای

نگه داشتن بیمار رو به قبله و تأخیر مرگ او واجب نیست، بنابراین قسم دوم مانع ندارد. ولی هر کاری که موجب مردن او باشد، مثل دو قسم دیگر جایز نیست. و پزشک و پرستار و دیگر افراد نباید درخواست بیمار را بپذیرند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا