احکام مراجع

چه بازی هایی حرام است؟ (حکم آیات خامنه ای، مکارم، سیستانی)

چه بازی هایی حرام است؟ درست است که دین اسلام همواره مسلمانان را به تفریحات سالم و بازی‌های گروهی دعوت کرده است اما برای آن قاعده و قانونی نیز در نظر گرفته است. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم بررسی کنیم که در دین اسلام چه بازی‌هایی حرام شمرده شده‌اند، پس با ما همراه باشید.

چه بازی هایی حرام است؟

چرا بعضی بازی‌ها مانند پاسور، آن هم با بودن شرط، حرام هستند؛ ولی فوتبال حرام نیست؛ درصورتی‌که امروزه شرط‌بندی برای جام در آن است و به‌طورکلی، فلسفه حرام بودن یا نبودن بازی‌ها چیست؟

مقالات مرتبط

در بیان احکام الهی، چند نکته زیر را باید در نظر داشت:

احکام الهی، مبتنی بر مصلحت‌ها و مفسده‌ها می‌باشند؛ اما باید دانست که گستره مصالح و مفاسد، شامل ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی و سرانجام انسان در آخرت می‌باشد.

احکام الهی برای پاسخ گویی به نیازهای بشر می‌باشند و نیازهای بشر، دو گونه اند؛ ثابت و متغیر که برای نیازهای ثابت، احکام ثابت و برای نیازهای متغیر، احکام متغیر وضع شده است. این بدان جهت است که نه وضع قانون ثابت، نسبت به موضوعات متغیر منطقی است و نه وضع قانون متغیر و گوناگون برای همه موضوعات متغیر، ممکن است؛ زیرا روز به روز با قانون جدید و بلاتکلیفی مواجه خواهیم شد. قوانین ثابت بیشتر در جنبه عبادات و مسائل شخصی رخ می‌نمایند و قوانین متغیر معمولاً در مسائل اجتماعی بروز پیدا می‌کنند که از آنها به احکام حکومتی تعبیر می‌کنیم. ناگفته نماند که احکام حکومتی و تمام احکام متغیر، باید در چهارچوب خاصی و منطبق بر اصول کلی بینش‌های اسلامی وضع شوند. از این رو، همان احکام متغیر، باز مبانی ثابتی دارند؛ مانند تحقق عدالت، حفظ حقوق عموم مردم و عنصر زمان، مکان و مصلحت جامعه اسلامی از مؤلفه‌های مهم تأثیرگذاری در تشخیص و تعیین این احکام می‌باشند.

از منظر فقهی

اگر کارت های پاسور از نظر عرف متدین وسیله قمار محسوب نشوند، بازی با آنها بدون شرط بندی و برد و باخت بنا بر نظر برخی مراجع، اشکال ندارد. دراین باره به نظرات مراجع زیر توجه فرمایید:

مراجع تقلید بزرگواری چون حضرات امام، تبریزی، خامنه ای، صافی، نوری و وحید می گویند: بازی با آلات قمار – هر چند بدون برد و باخت – حرام است1.

آیهالله فاضل: اگر در عرف از وسیله قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد2.

آیه الله بهجت و آیه الله مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست3.

آیه الله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد، چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب، بازی با آن جایز نیست4.

حکمی که در مورد پاسور و شطرنج گفته شد، فرقی ندارد که بازی به وسیله این آلات باشد یا به وسیله رایانه5.

برای توضیح بیشتر درباره حکم شرعی بازی با شطرنج و پاسور باید به نکات زیر توجه کرد:

1. بازی ها به چهار گروه زیر تقسیم می شوند:

الف) بازی با آلات قمار، با شرط بندی.

ب) بازی با آلات قمار، بدون شرط بندی.

ج) بازی با غیرآلات قمار، با شرط بندی.

د) بازی با غیرآلات قمار, بدون شرط بندی.

آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟

به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست:

۱. صحنه های محرک شهوت دارد.

۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی – مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن – را ترویج می کند.

۳. در آن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود.

۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود.

۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا