رسانه مذهبیون

گمشدگان پیاده روی اربعین باید چه کار کنند؟

به گزارش رسانه عابدون ستاد اربعین برای پیشگیری از گم شدن افراد در مراسم پیاده روی اربعین پیشنهاد کرده است: تلفن همراه با سیمکارت فعال و اعتبار کافی و تنظیم رومینگ داشته باشید. در صورت امکان پلاک گردن‌آویز با درج شماره ملی تهیه کنید. تا حد امکان حرکت گروهی و دسته‌جمعی باشد. پیش از حرکت، مکانی را برای قرار ملاقات تعیین کنید، بهترین نشانی شماره عمود‌هاست، پیشنهاد شده عمود‌هایی با شماره رند به دلیل ازدحام بیشتر جمعیت، انتخاب نشود.

در مکان‌های شلوغ قرار نگذارید. برگه مشخصات فردی (ترجیحاً پرس‌شده) با اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره گذرنامه، شماره تماس در عراق، نام و شماره تماس یکی از همراهان در سفر، نشانی کامل محل سکونت در ایران. نام و شماره تماس یکی از بستگان در ایران و داروی مصرفی همراه باشد.

در صورتی که فردی از کاروان و همراهان خود جدا شد و احساس کرد گم شده است، می‌تواند اقداماتی را انجام دهد تا به دوستانش ملحق شود. پیش از هر اقدامی خونسردی و آرامش خود را حفظ کند. با همراهانش با استفاده از اطلاعاتی که از قبل تهیه کرده تماس گرفته و از محل حضور آن‌ها مطلع شود. به سمت محل وعده ملاقات و ماندن در آنجا تا هنگام رسیدن زمان ملاقات حرکت کند.

برای هدایت بهتر می‌توان به کیوسک اطلاعات پلیس در مسیر راهپیمایی، مراکز گمشدگان همچون ستاد راهنمای زائر، دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، مراکز امداد و نجات و موکب‌ها و اماکن اسکان ایرانیان مراجعه کرد.

زائران اربعین در صورت مواجهه با فردی که گم شده است، می‌توانند اقداماتی همچون موارد ذیل را انجام دهند تا آن فرد را به همراهان خود برسانند:

دعوت به آرامش و خونسردی و تلاش برای جلب اطمینان فرد گمشده. راهنمایی و کمک برای ارتباط با همراهان. هدایت فرد به مراجعی، چون کیوسک‌های راهنمایی و پلیس، دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، مراکز گمشدگان ستاد راهنمای زائر، مراکز امداد و نجات، موکب‌ها و اماکن اسکان ایرانیان.

پیشنهاد می‌شود پیش از سفر شماره تماس و نشانی دفاتر کنسولگری و سفارت ایران در عراق را تهیه کنید.

برای گم شدن وسایل این اقدامات پیشگیرانه نیز توصیه شده است:

مناسب است شماره تماس زائر در ایران و عراق روی وسایلی که از وی جدا می‌شود همانند کوله و کیف دستی، تلفن همراه و گذرنامه نوشته شود یا برگه‌ای از مشخصات تهیه و داخل آن وسیله قرار گیرد تا در صورت گم‌شدن، یابندگان بتوانند آن‌ها را به صاحبانشان بازگردانند. برای تسهیل پیگیری، یک شماره تماس غیر از شماره سیم‌کارت موجود در تلفن همراه، پشت وسایلی که از آن‌ها جدا می‌شوید، نصب شود تا یابنده بتواند آن را بازگرداند.

توصیه می‌شود در آخرین صفحه گذرنامه، شماره تماس زائر در ایران و عراق درج شود تا در صورت گم‌شدن، یابنده بتواند آن را به صاحبش برساند.

اگر در پیاده روی اربعین گم شدیم چکار کنیم؟

توصیه‌ها و راه حل‌ها:

  1. ساده‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از نرم‌افزار های ردیابی گوشی است که می‌توانید در چنین شرایطی بسیار کاربرد داشته باشد.
  2. در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، با وسایل ارتباطی نسبت به برقراری تماس با همراهان اقدام کنید، همچنین می توانید از آشنایان و بستگان ایران برای پیگیری و تماس با آن‌ها کمک بگیرید.
  3. در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، به نزدیک ترین ایستگاه راهنمای زائر مراجعه کنید.
  4. صرفا در دقایق اول گم شدن، با حفظ آرامش، در صورت وجود بلندگوهای فراخوان نزدیک، نسبت به صدا کردن همراه خود اقدام کنید.
  5. در صورت گم شدن، با حفظ آرامش، با توجه به قرارها و وعده های قبلی‌تان برای حرکت و توقف اقدام کنید.
  6. تماس با شماره ۱۲٣ ستاد گمشدگان اربعین حسینی است.

چه کنیم که در حرکت های گروهی و دسته ای گم نشویم؟

استفاده از پرچمی که به نوعی نشان دسته ی شما خواد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اینکه این پرچم باید نسبتاً بلند باشد تا دیده شود دو تا مشکل اساسی دارد: اولاً اینکه کسی که این پرچم را حمل می کند مطمئناً انرژی زیادی از دست خواهد داد و باید این پرچم دست به دست شود. ثانیاً در طول مسیر تعداد پرچم ها خیلی زیاد است و تقریباً پیدا کردن پرچم کار ساده ای نیست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خیلی متمایز باشد.

اگر در طول مسیر همراهان مان را گم کنیم چه طوری در آن شلوغی قرار بگذاریم؟

تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیر های چراغ برقی وجود که شماره گذاری شده اند. از 1 تا 1460 هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا