احکام مراجع

کشتن حیوانات چه حکمی دارد؟ (نظر مراجع تقلید)

کشتن حیوانات چه حکمی دارد؟ حیوانات نیز جزئی از این جهان به حساب می آیند و قطعا خداوند در دین اسلام برای حیات و ممات آنها حکم‌هایی را در نظر گرفته است. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکمی که خداوند برای کشتن حیوانات قرار داده است را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

حکم کشتن حیوانات در اسلام

در اسلام، کشتن حیوانات تابع احکام و قواعدی است که در قرآن، احادیث و فقه اسلامی بیان شده است. این احکام با توجه به نوع حیوان، هدف از کشتن و شرایط آن متفاوت است.

مقالات مرتبط

به جز حیواناتی که جهت مصرف و خوراک انسان کشته می شود؛ در مورد کشتن سایر حیوانات، توجه به دو نکته ضروری است:

1- هر حیوانی که در ملکیت دیگری است؛ کشتن آن ممنوع است.

2- هر حیوانی که آزار دهنده است و برای دفع آزار آن، راهی جز کشتن نیست؛ می توان آن را کشت. گرچه مانند پرستو باشد که کشتن آن به خودی خود کراهت دارد.

کشتن حیوانات چه حکمی دارد؟

حضرت آیة الله العظمی صانعی:
اذیّت کردن و شکنجه نمودن و تعذیب حیوانات، مطلقاً حرام است ـ و در روایت آمده زنی به جهنّم می رود چون گربه ای را زندانی نموده و او را با تشنگی و گرسنگی اذیّت کرده تا مرده است ـ ، کما این که کشتن حیوانات غیرموذی هم قطعاً مستحب و مطلوب نیست، امّا از حیث منع ظاهراً منع کراهتی دارد و به هر حال کشتن حیوانات غیرموذی، فی حدّ نفسه نامطلوب است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
کشتن و آزار حیوانات غیر موذى اشکال دارد، و حمایت از آنان خوب است.

آیت الله العظمی خامنه ای:
در هر صورت اذیت و کشتن حیواناتی که موذی نیستند، جایز نیست.

آیت الله العظمى سید صادق شیرازى:
اسلام هرگونه اذیت و آزار نسبت به حیوانات را جایز ندانسته، بله حیوانات موذى را براى رهایى از اذیت و آزارشان اجازه نابودى آنها را به صورت متعارف و نه با شکنجه داده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا