احکام مراجع

چگونه فرش یا لباس نجس را با آب کر تطهیر کنیم؟

چگونه فرش یا لباس نجس را با آب کر تطهیر کنیم؟ در اسلام 11 مورد نجاسات وجود دارد که در صورت برخورد با فرش و یا لباس باید آنها را تطهیر کرده و از نجسی تمیز کرد. در این مقاله از عابدون قصد داریم نحوه‌ی تطهیر نجاسات با آب کر که راحت‌ترین روش است بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

آب کر چیست؟

آب کُر یکی از انواع آب‌ها نبوده بلکه در فقه شیعه به میزان آبی گفته می‌شود که حداقل به اندازه‌ای باشد که اگر در ظرفی ریخته شود که طول و عرض و عمق آن هر یک سه وجب و نیم باشد آن را پر کند.

مقالات مرتبط

از لحاظ وزنی مقدار آن بنابر مشهور ۱۲۰۰رطل عراقی است. برخی از بزرگان مقدار آن را تقریباً ۳۷۶ کیلوگرم و برخی دیگر تا ۴۸۰ کیلوگرم دانسته‌اند؛ بنابراین اگر مقدار آب ۴۸۰ کیلوگرم باشد، طبق نظر تمامی علما آب کر است.

چگونه فرش یا لباس نجس را با آب کر تطهیر کنیم؟

از آنجایی که نجس و پاک بودن وسایل منزل برای همه ما مهم است، بهتر است قبل از آنکه در شرایطش قرار بگیریم، آموزش‌های لازم را دریافت کنیم. یکی از این موارد، شستشوی فرش نجس است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

دقت داشته باشید که پاک بودن ربطی به تمیزی یا کثیفی ندارد و به باور و اعتقادات دینی مربوط می‌شود. در این مطلب با نحوه شستشوی فرش نجس شده آشنا می‌شویم و شما می‌توانید به این شیوه شستشو و تطهیر فرش نجس شده با ادرار یا سایر نجاسات را انجام دهید.

ابتدا عين نجاست را برطرف نماييد. اگر آب قليل است مقداري آب روي آن قسمت بريزيد به‌گونه‌ای که محل نجس شده را در برگيرد و کمي آب را حرکت دهد و بعد با دستمالي آن آب را جمع کنيد. بدين ترتيب آن قسمت پاک می‌شود اما دستمال و دست و ظرفي که دستمال در آن قرار می‌گیرد نجس است و اگر با آب‌لوله‌کشی بشوييد همين مقدار که آب، محل نجس شده را فرابگیرد و کمي آب را حرکت دهد پاک می‌شود. و بهتر اين است که غساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود.

برای تطهیر چیزهای نجس، چند مرتبه باید آب ریخته شود؟

براى تطهير چيزى كه نجس شده خواه با بول باشد یا غیر بول، یک‌مرتبه شستشو کافی است خواه با آب کر باشد یا با آب قلیل؛ ولی در بول با آب قلیل دومرتبه بهتر است.

تطهیر فرش نجس با آب قلیل

  • اگر بخواهید چیزى مثل فرش و مانند این ها را كه به بول نجس شده است، با آب قلیل آب بكشید، چنانچه یك مرتبه روى آن آب بریزید و از آن جدا شود، در صورتى كه بول در آن چیز نمانده باشد، دو مرتبه دیگر كه آب روى آن بریزید، پاك مى‌شود.
  • در شستن با آب قلیل برخی از فقها علاوه بر فشار و یا جابجایی غساله در فرش این نكته را تذكر می دهند كه آبكشی با آب قلیل باید دو مرتبه باشد.
  • باید بعد از هر دفعه، فشار دهید تا غساله آن بیرون آید. (غساله آبى است كه معمولًا در وقت شستن و بعد از آن، از چیزى كه شسته مى‌شود، خود به خود یا به وسیله فشار بیرون مى‌ریزد.)
  • لازم به یادآوری است که غساله آب قلیل نجس است.

آیت الله مکارم: براى تطهیر مكان نجس ابتدا عین نجاست را برطرف نمایید؛ سپس مقدارى آب روى آن قسمت بریزید به‌گونه‌اى كه محل نجاست‌شده را در برگیرد و كمى آب را حركت دهد و بعد با دستمالى آن آب را جمع كنید. بدین ترتیب آن قسمت پاك مى‌شود اما دستمال و دست و ظرفى‌كه دستمال در آن قرار مى‌گیرد، نجس مى‌باشد.

تطهیر فرش نجس با آب کر

  • ابتدا عین نجاست را از بین ببرید. می توانید این كار را با آب کر که همان آب لوله کشی انجام دهید. در تطهیر با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏ شود.
  • اگر غساله جای دیگری برود پاک است البته به شرطی كه عین نجاست در آن نباشد (تا زمانی که رنگ و بو و مزه آن را متغیر كند).
  • همچنین می توانید تشتی زیر فرش و موكت بگذارید که آب از زیر آن بیرون برود، به این صورت فرش پاک می شود.
  • فرش و موکت نجس با آب مطهر و پاک می شود. همین که با آب کر محل را به قدری شستشو دادید که آب کر به تمام جاهایی که نجس شده بوده رسید، (موکت و زمین) همه پاک می شوند. و از آنجایی که غساله آب کر نجس نیست، خیسی های باقیمانده نیز پاک هستند.

آیت الله سیستانی: اگر چیز نجس را زیر شیرى كه متّصل به كر است بشویند، آبى كه از آن چیز می ریزد اگر متصل به كر باشد، و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد، و عین نجاست هم در آن نباشد، پاک است.

آیت الله مکارم: براى تطهیر مكان نجس ابتدا عین نجاست را برطرف نمایید؛ در مورد آب لوله‌كشى همین مقدار كه آب آنجا را فرا بگیرد و كمى آب را حركت دهد پاك مى‌شود و بهتر این است كه غُساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود.

آیت الله خامنه ای: در تطهیر با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل می‏ شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا