احکام مراجع

چطوری با پای گچ گرفته غسل جنابت کنیم؟

چطوری با پای گچ گرفته غسل جنابت کنیم؟ جنابت از غسل‌های واجب است که باید در هر شرایطی آن را ادا کرد، حتی اگر عضوی از بدن در گچ باشد. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم نحوه‌ی غسل با پای گچ گرفته شده را توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

چطوری با پای گچ گرفته غسل جنابت کنیم؟

باید غسل جبیره ای انجام دهید، به این صورت که بعد از شستن سر و گردن و شستن مقداری از بدن ــ حتی انگشتان پا ــ که در گچ نیست، به نیت غسل دست تر روی گچ بکشید و اگر به دلیلی ــ مانند نجس بودن گچ ــ ممکن نیست روی گچ دست تر بکشید، روی آن پارچه یا پلاستیک قرار دهید – به نحوی که جزئی از این جبیره محسوب شود – و روی آن دست تر بکشید و در صورتی که گچ بیشتر از حد معمول محل شکستگی را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، بنا بر احتیاط واجب تیمم هم بنمایید.

مقالات مرتبط

غسل جبیره چگونه انجام می شود؟

کلمه ی جبیره (بر وزن نبیره) برگرفته از ریشه جبر می باشد و به چیزهایی نظیر پارچه، گچ، پلاستیک، باند یا چسب اطلاق می شود که زخم ها و شکستگی ها را با آن می بندند. توجه کنید که منظور از “زخم”، صرفاً زخم های باز نیست بلکه زخم هایی است که علت درونی دارند و مانند دمل ها می شوند.

مقاله پیشنهادی: آیا غسل جمعه واجب است؟

به جای شستن محل زخم و شکستگی در غسل جبیره باید بر روی آن مسح کنند. غسل جبیره به وضوی جبیره شباهت دارد یعنی اگر فردی، زخم یا شکستگی در برخی از اعضای غسل داشته باشد و موظف به انجام غسل باشد باید به کیفیت وضوی جبیره، غسل جبیره کند.

طریقه ی انجام غسل جبیره مشابه وضوى جبیره‏اى است، ولى احتیاط واجب این است که به صورت ترتیبى، آن را به جا آورید نه این که به صورت ارتماسى‏ انجام دهید. آن قسمت هایی از بدن که در غسل جبیره ای باز است را باید طبق معمول غسل دهید و به همه قسمت های محل غسل، آب برسانید. در زمان رسیدن به جبیره (یعنی پوششی که روی زخم و مثل آن است)، باید با دست مرطوب بر روی همه قسمت های جبیره مسح نمایید که همین کار، کفایت می کند و غسل صحیح است.

در غسل جبیره به جای شستن محل زخم و شکستگی روی آن مسح می کنند.

غسل جبیره مانند وضوی جبیره است یعنی کسی که وظیفه او غسل است اگر در بعضی از اعضای غسل زخم یا شکستگی باشد باید به کیفیت وضوی جبیره غسل جبیره کند

به طور خلاصه در غسل جبیره ای آن قسمت هایی از بدن که باز است را طبق معمول غسل دهید و آب را به همه قسمت های محل غسل برسانید. وقتی به قسمتی که جبیره (یعنی پوششی که روی زخم و مثل آن است) رسیدید، روی همه قسمت های جبیره را با دست مرطوب مسح نمایید. همین کفایت می کند و غسل صحیح است.

لازم به یادآوری است که با غسل جبیره ای تمام كارهایی كه با غسل معمولی انجام می دهند می توان انجام داد و در احكام فرقی بین جبیره و غیر جبیره نیست .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا