رسانه مذهبیون

نهم ربیع الاول 1403 چه روزی است؟

نهم ربیع الاول ۱۴۰۳ چه روزی است؟ روز آغاز امامت امام زمان

نهم ربیع‌الاول، روز آغاز امامت منجی جهان بشریت، امام مهدی (عج) است. این روز، پس از شهادت پدر بزرگوار ایشان، امام حسن عسکری (ع)، به عنوان آغاز دوران امامت امام مهدی شناخته می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های شیعیان به شمار می‌آید. در این مطلب از عابدون، به بررسی این روز و آغاز امامت امام زمان پرداخته‌ایم.

نهم ربیع الاول 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز آغاز امامت امام زمان (عج) در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۰۶/۲۳

جمعه – ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز آغاز امامت امام زمان (عج) در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۳/۰۹

الجمعه – ۰۹ ربیع الاول ۱۴۴۶

نهم ربیع الاول سالروز آغاز جانشینی حضرت مهدی (عج) در مقام امامت بعد از پدر بزرگوار خود یعنی امام حسن عسکری است. عاشقان آن حضرت این واقعه را مانند غدیری دیگر می‌دانند. در این روز پس از به شهادت رسیدند امام حسن عسکری، فرزند گرامی ایشان یعنی امام زمان (عج) جانشین ایشان شده و امامت به ایشان منتقل شد. در کتب دینی از این روز به عنوان “عید الزهرا” یا “فرحه الزهراء” نیز یاد شده است و شیعیان در سراسر جهان این مناسبت بزرگ را به جشن و سرور می‌گذرانند. آنطور که در برخی منابع تاریخی آمده است، در این روز یکی از قاتلان امام حسین علیه السلام به نام عمر بن سعد نیز به هلاکت رسیده است.

روز آغاز امامت امام زمان

حضرت مهدی (عج) در پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا به دنیا آمدند و در سن پنج سالگی به مقام امامت رسیدند. امام مهدی (عج) به حکمت و دانش الهی در سنین جوانی نائل شدند و ویژگی‌های ویژه‌ای دارند. به دلیل وضعیت سیاسی و فشارهای دشمنان، پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع)، ولادت او را پنهان نگه‌داشت، اما در عین حال، او را به نخبگان و یاران معرفی کرد.

امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم ربیع‌الاول با زهری که توسط معتمد به ایشان داده شده بود، به شهادت رسیدند. امام مهدی (عج) بر پیکر پدر بزرگوار خود نماز خواندند و پس از آن، خبر ولادت فرزند امام یازدهم به تدریج منتشر شد. با وجود تلاش‌های حکومت عباسی برای حذف جانشینان ائمه اطهار، خبر وجود امام مهدی (عج) به درستی به گوش مردم رسید. آغاز غیبت صغری نیز همزمان با آغاز دوران امامت امام زمان (عج) بود و در این دوره، نایبان ایشان واسطه میان امام و شیعیان بودند.

مفسران شیعه بر اساس روایات و آیات قرآن معتقدند که امام زمان (عج) در قرآن و احادیث مورد اشاره قرار گرفته است. بیشتر از 2000 کتاب به زبان‌های مختلف درباره امام مهدی (عج) و ویژگی‌های ایشان نوشته شده است.

اهل سنت نیز به وجود مردی به نام مهدی به عنوان منجی آخرالزمان اعتقاد دارند، اما اغلب آنها معتقدند که او هنوز به دنیا نیامده است. برخی علمای اهل سنت، مشابه شیعه‌ها، معتقدند که مهدی موعود، فرزند امام حسن عسکری (ع) است.

حکمت غیبت امام زمان چیست؟

حکمت غیبت امام مهدی (عج) یکی از اسرار الهی است که به درک کامل انسان نمی‌رسد. غیبت موقت اولیای خدا در امت‌های پیشین، مانند حضرت موسی و حضرت عیسی (ع)، نمونه‌هایی از این واقعیت است. فلسفه غیبت امام مهدی (عج) به دلایل مختلفی مانند آزمایش امت و آمادگی ذهنی بشر برای پذیرش عدالت و توحید جهانی برمی‌گردد.

در برخی روایات اهل بیت به حکمت غیبت اشاره شده است، از جمله اینکه غیبت امام مهدی (عج) برای جلوگیری از کشته شدن او قبل از تحقق اهداف الهی است.

در پایان، امید است که این توضیحات در مورد نهم ربیع‌الاول و آغاز امامت امام زمان (عج) برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا