احکام مراجع

نحوه طهارت بعد از ادرار و مدفوع از نظر مراجع عظام تقلید

نحوه طهارت بعد از ادرار و مدفوع از نظر مراجع عظام تقلید چیست؟ از آنجایی که ادرار و مدفوع جزء نجاسات هستند، لازم است روش صحیح را برای طهارت بدانیم. با این مقاله از سایت عابدون همراه باشید تا نظر مراجع تقلید را درباره‌ی چگونگی طهارت بعد از ادرار و مدفوع بدانید.

نحوه طهارت بعد از ادرار و مدفوع از نظر مراجع عظام تقلید

مخرج بول با غیر آب پاک نمى‏شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است، ولى زنها و هم چنین کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‏آید، احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند.
یکی از مستحبات بعد از بول، استبراء است که جهت اطمینان از خروج بول انجام می شود و طریقۀ آن به این شرح است:
که بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اول آن را تطهیر کنند، بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بکشند و بعد شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.
3. آب قلیلى که براى بر طرف کردن عین نجاست روى چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است‏. …ولى آبى که با آن مخرج بول و غائط را مى‏شویند با پنج شرط پاک است؛ اول: آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. دوم: نجاستى از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگرى مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد . چهارم: ذرّه‏هاى غائط در آب پیدا نباشد. پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
ولى پاک بودن این آب به آن معنى است که اگر به بدن و لباس ترشّح کند لازم نیست آن را آب بکشند، امّا سایر استفاده‏هاى آب پاک را از آن نمى‏توان کرد.
البته تحقیق دربارۀ این که مقداری از این آب به لباس ریخته است یا نه؟ لازم نیست و تا یقین نکنید که آب نجس به لباس یا بدن شما برخورد کرده است،حکم نجاست ندارد.
پس سعی کنید دچار وسواس نشوید که باعث آسیب های زیادی خواهید شد.شما می توانید برخی از آثار مخرب وسواس و حکم آن را در سؤالات زیر ببینید.
4. طهارت گرفتن با دست راست کراهت دارد و در روایات این حکم بیان شده است، اما این کراهت، مطلق نیست و در مواقع ضرورت برطرف می‌شود.
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) نَهَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَنْ یَسْتَنْجِیَ الرَّجُلُ بِیَمِینِهِ» امام صادق(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) از طهارت گرفتن با دست راست نهی کرده است.
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الِاسْتِنْجَاءُ بِالْیَمِینِ مِنَ الْجَفَاءِ»؛ امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کند طهارت گرفتن با دست راست جفا است.
«قَالَ وَ قَدْ رُوِیَ أَنَّهُ لَا بَأْسَ إِذَا کَانَتِ الْیَسَارُ مُعْتَلَّةً»؛ اگر دست چپ مشکل داشته باشد، طهارت با دست راست اشکال ندارد.

مقالات مرتبط

کیفیت تطهیر مخرج ادرار و مدفوع

مسأله ۷۵. مخرج ادرار تنها با آب پاک می‌‌شود و یک بار شستن با آب كر یا آب لوله كشی شهری یا آب قلیل كافی است، هرچند احتیاط مستحب این است كه با آب قلیل دو بار شسته شود و بهتر آن است كه سه بار شسته شود.

مسأله ۷۶. در سه صورت مخرج مدفوع فقط با آب، پاک می‌‌شود:

اوّل: آنكه با مدفوع، نجاست دیگری مثل خون بیرون آمده باشد.

دوّم: آنكه نجاستی از بیرون به مخرج مدفوع رسیده باشد، به جز رسیدن ادرار به مخرج مدفوع در زنان.

سوّم: آنكه اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد.

در غیر این سه صورت، می‌‌توان مخرج را با آب شست و یا به دستوری كه بعداً گفته می‌‌شود، با پارچه و سنگ و مانند اینها پاک كرد، هرچند شستن با آب بهتر است.

مسأله ۷۷. اگر مخرج مدفوع را با آب بشویند باید چیزی از مدفوع بر آن نماند ولی باقی ماندن رنگ و بوی آن اشکال ندارد و اگر در دفعه اوّل طوری شسته شود كه ذرّه‌‌ای از مدفوع بر آن نماند دوباره شستن آن لازم نیست.

مسأله ۷۸. می‌‌توان مخرج مدفوع را با سنگ یا كلوخ یا پارچه و مانند اینها – اگر خشک و پاک باشد – تطهیر كرد و چنانچه رطوبت كمی داشته باشد كه محل را تر نكند، اشكال ندارد.

مسأله ۷۹. اگر مخرج مدفوع با سنگ یا كلوخ یا پارچه یک مرتبه كاملاً پاكیزه شود کافی است ولی بهتر است كه این عمل، سه مرتبه انجام شود، بلكه با سه قطعه هم باشد و اگر با سه مرتبه پاكیزه نشود، باید به قدری تکرار شود تا مخرج كاملاً پاكیزه گردد ولی باقی ماندن اثری كه معمولاً بدون شستن از بین نمی‌‌رود اشكال ندارد.

مسأله ۸۰. پاک كردن مخرج مدفوع با چیزهایی كه احترام آنها لازم است مانند كاغذی كه اسم خداوند متعال یا پیامبران(علیهم‌السلام) بر آن نوشته شده، حرام است و پاک كردن مخرج با استخوان و سرگین اشكال ندارد.

مسأله ۸۱. اگر شک كند كه مخرج را تطهیر كرده یا نه، لازم است آن را تطهیر نماید هرچند به طور معمول همیشه بعد از ادرار یا مدفوع فوراً تطهیر می‌‌كرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا