احکام مراجع

متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم شوهرش

متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم شوهرش چیست؟ در اسلام، مرد مجاز است تا 4 همسر را داشته باشد ولی این موضوع زمانی امکان پذیر است که هر یک از همسران برای ازدواج بعدی رضایت دهند. در صورتی که مردی بدون اجازه‌ی همسرش برای ازدواج دوم اقدام کند جرم بوده و به جریمه نقدی یا حبس محکوم می‌شود. برای صدور مجوز از سوی همسر اول، لازم است متن رضایت نامه تهیه کنید و هر دو طرف آن را امضا کنید. این متن را می‌توانید در این مقاله از عابدون برداشته و اقدام کنید.

شرایط ازدواج مجدد مرد در قانون جدید

طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، عروسی کردن مجدد تنها با اجازه دادگاه امکان‌پذیر است. شرایطی که مرد باید برای دریافت اجازه ازدواج مجدد فراهم کند عبارتند از:

  • رضایت همسر اول: در صورتی که همسر اول رضایت دهد، مرد می‌تواند ازدواج مجدد کند.
  • عدم توانایی همسر اول در انجام وظایف زناشویی: اگر همسر اول به دلایل پزشکی یا روانی قادر به انجام وظایف زناشویی نباشد.
  • محکومیت زن به زندان بیش از یک سال: در صورتی که همسر اول به مدت بیش از یک سال به زندان محکوم شده باشد.
  • ابتلای زن به بیماری‌های صعب‌العلاج: اگر همسر اول به بیماری‌هایی مبتلا باشد که ادامه زندگی مشترک را دشوار کند.
  • عدم تمکین زن: اگر زن ناشزه باشد و از انجام وظایف همسری سر باز زند.
  • غیبت زن: اگر همسر اول به مدت بیش از شش ماه بدون دلیل موجه غیبت کند.

ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول

با توجه به گفته های بالا، میتوان نتیجه گرفت در صورت ثبت ازدواج دوم مردان متاهل و ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول توسط دفاتر عقد و ازدواج در وهله اول میتوانید از دفتر مذبور شکایت کرده و در قدم بعدی میتوانید اقدام به طلاق و یا دریافت مهریه از همسر خود توسط دادگاه خانواده نمایید.

یکی از مواردی که همواره ذهن افراد به خصوص بانوان را در رابطه با ازدواج دوم به خود مشغول کرده است موضوع امکان چهار زنه بودن مرد در اسلام می باشد. با وجود امکان و حق ازدواج مجدد برای مردان تا 4 زن، چنانچه مرد همسر اول خود را طلاق نداده باشد قانون گذار، برای ازدواج دوم مر اجازه و اذن همسر اول را لازم می داند و علی رغم اینکه ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول از نظر شرعی صحیح خواهد بود، ولی مرد را با تبعات قانونی بالایی مواجه خواهد بود.

ازدواج در اسلام یکی از اصول مهم و تأکید شده است. اسلام ازدواج را به عنوان یک سنت پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلى‌الله‌علیه‌وآله)، و یک راه برای حفظ اخلاق و ایمان معرفی می‌ کند. در اسلام، ازدواج به معنای ایجاد یک اتحاد و تعهد معنوی و حقوقی بین یک مرد و یک زن می باشد.

در اسلام، ازدواج موجب تأمین حقوق و واجبات زن و مرد می‌ شود. همچنین، ازدواج به عنوان یک راه برای تکمیل و تکمیل دیگری در جنبه‌ های مختلف زندگی انسانی در نظر گرفته می‌ شود. در این رابطه، قرآن کریم آیاتی دارد که به معنای اینکه ازدواج برای “لذت و آرامش” انسان‌ هاست اشاره می‌ کند. اما موضوع بحث برانگیزی که در رابطه با قانون 4 زنه بودن مردان وجود دارد ذهن افراد را درگیر می نماید.

مدارک لازم برای دادخواست ازدواج دوم با اجازه همسر اول

همانطور که گفتیم، برای گرفتن حکم تجویز ازدواج مجدد، نیاز به ثبت دادخواست ازدواج دوم با اجازه همسر اول، می باشد. از این رو، در این بخش، از مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک لازم برای دادخواست ازدواج دوم با اجازه همسر اول​، صحبت کنیم که عبارتند از:

داشتن فایل دادخواست که بر اساس نمونه دادخواست ازدواج دوم با اجازه همسر اول، تاکید شده است. برای تکمیل این دادخواست، می توان، از نمونه متن های موجود در اینترنت نیز استفاده کرد یا از یک وکیل خانواده، کمک گرفت.

داشتن حساب کاربری سامانه ثنا: بدون داشتن حساب کاربری سامانه ثنا، امکان ثبت دادخواست ازدواج دوم با اجازه همسر اول، وجود ندارد؛ چراکه امروزه، تمامی مراحل مربوط به اطلاع از جلسات رسیدگی و آرای صادره، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا صورت می گیرد. تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا، با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجعه به سایت sana.adliran.ir امکان پذیر می باشد.

داشتن عقد نامه، مدارک هویتی زوج و زوجه و در مواردی، اجازه نامه محضری از زوجه: هنگام ثبت دادخواست، زوج باید، مدارک هویتی خود و همسر اولش را اعم از شناسنامه و کارت ملی، به همراه داشته باشد، همچنین، اصل یا کپی مصدق عقد نامه را. در مواردی که زوجه، در محکه حاضر نگردد، داشتن رضایت نامه محضری از او نیز ضروری است.

داشتن مدارک مثبت تمکن مالی: یکی از مواردی که در صدور حکم تجویز ازدواج مجدد مرد، تاثیر می گذارد، مدارکی است که مثبت تمکن مالی مرد، برای ازدواج مجدد، می باشد. از این رو، مرد می تواند، این مدارک را همراه دادخواست خود، به صورت فایل ضمیمه، ارسال کند.

متن رضایت نامه همسر اول برای ازدواج دوم شوهرش

در تاریخ ذیل حاضر گردید در این دفترخانه خانم …….. با مشخصات فوق بعنوان زوجه سند نکاحیه شماره ……….. مورخ ………… دفتر رسمی ازدواج شماره …………. (که حسب الاظهار تا این تاریخ بقوت خود باقیست) و بعد الحضور در نهایت صحت و سلامت و با میل و اراده و قصد و رضای کامل اظهار و اعلام نمود که اینجانب بدینوسیله رضایت کامل قلبی وباطنی خود را با ازدواج مجدد همسر خود (بنام آقای ……………….) با هر خانم دیگری که ایشان صلاح بداند اعلام میدارم ونامبرده محق ومجاز است با ارائه این سند نسبت به انجام تمامی تشریفات شرعی وقانونی وعرفی برای ازدواج مجدد خود اقدام نماید .وحق هرگونه ادعا و اعتراضی را در حال و آینده نبست به ایشان و زوجه آتی ایشان و نیز دفتر ازدواج مربوطه و سایر مراجع قضائی و انتظامی در حال و آینده از خود سلب و ساقط می‌نمایم و چنانچه ادعا و اعتراضی بنمایم از درجه اعتبار ساقط بوده ونزد هیچ مقام ومرجعی مسموع نمی‌باشد.

این سند که بمنزله رضایت بشرح فوق می باشد بنا به در خواست خانم ………………… تنظیم و به ثبت رسیدو نامبرده با علم و اطلاع کامل از مفاد و مندرجات آن اقدام به امضاء نمود. هیچ مسئولیتی متوجه ایندفترخانه و مراجع ذیربط نمی‌باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا