احکام مراجع

شوهرم میگه چادر نپوش حکمش چیه؟

شوهرم میگه چادر نپوش حکمش چیه؟ بر هر خانم مسلمانی واجب است که حدود پوشش را چه با چادر و یا چه با لباسی مناسب، رعایت کند. پوشیدن چادر برای حفظ حجاب واجب نیست بلکه فقط چادر کامل‌ترین و بهترین پوشش برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است، بنابراین اگر این موضوع باعث تزلزل در خانواده می‌شود شما می‌توانید حجاب را به وسیله‌ی مانتویی مناسب رعایت کنید. اما اگر می‌خواهید بدانید حکم کسی که مانع شما برای پوشیدن چادر می‌شود چیست، با این مقاله از عابدون همراه باشید.

شوهرم میگه چادر نپوش حکمش چیه؟

بر زن مسلمان واجب است که حجاب کامل را رعایت کند، حال چه بوسیله چادر باشد یا لباس گشادی شبیه به چادر، یعنی اگر رعایت حجاب کامل توسط لباسی بجز چادر ممکن باشد جایز است که بجای چادر آن لباس را پوشید مانند لباس های عربی .

اما اگر قرار باشد حجاب تنها بوسیله چادر رعایت شود و زن مسلمان هم برای داشتن حجاب بخواهد چادر بپوشد، شرعا شوهر یا والدین او حق ندارند که مانع زن در پوشش چادر شوند، و اگر شوهر یا والدین زن را منع کنند در آنصورت گناهکار می شوند و زن نباید از آنها اطاعت کند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: «لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق» مسند احمد . یعنی: «اطاعت از مخلوق در معصیت پروردگار جائز نیست».

وفرمودند: « إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِی الْمَعْرُوفِ» بخاری و مسلم .

یعنی: فقط در کار خوب باید اطاعت کرد.

و الله متعال می فرمایند: « وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِیناً»( احزاب ـ 36).

یعنی: هیچ مرد و زن مؤمنی، در کاری که خدا و پیغمبرش آن را مقرّر نموده باشند، اختیاری از خود در آن ندارند ( و نباید راه دیگری انتخاب کنند ) و هر کس از دستور خدا و پیامبرش، سرپیچی نماید، دچار گمراهی کاملاً آشکاری می‌گردد.

لذا بر شما زن مسلمان که می خواهد توسط چادر حجاب کاملی داشته باشد باید جز از الله و رسولش از کسی اطاعت نکند و اگر قرار باشد داشتن حجاب منجر به طلاق و فروپاشی زندگی شما شود باز نباید از شوهر خود پیروی کند، زیرا رعایت حجاب جزو تکالیف و فرائض دینی است و کسی حق ندارند مانع انجام این فریضه دینی شود. به خدا توکل کند و سعی نماید با وساطت بزرگان خانواده و فامیل که مورد اعتماد شوهرهستند ایشان را راضی کنند که مانع در پوشش چادر نشوند، اگر باز منع نمود پس لازمست برای انجام فرائض دینی خود از او جدا شود و در راه دین و اجرای احکام الهی گام بردارد و الله متعال با متقیان و صابرین است و پاداشش را در آخرت خواهد داد، الله متعال می فرماید: « وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا» (طلاق 2).

یعنی: و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند.

«قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیا قَلِیلٌ وَالآخِرَةُ خَیرٌ لِّمَنِ اتَّقَی » (نساء 77).

یعنی: بگو: «متاع دنیا، ناچیز است! و سرای آخرت، برای کسی که پرهیزگار باشد، بهتر است».

از جمله عواملی که برای تامین آرامش برای زوجین، مفید و موثر و تاثیرگذار است محبت به یکدیگر می باشد، امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «بدان که زنان گوناگونند، برخی از آنان دستاوردی گرانبها و تاوان [رنج های آدمی] هستند و این زن کسی است که به شوهرش محبت می کند و عاشق اوست.» [مستدرک، ج14، ص161] اکنون شما می توانید با روش های مختلف، سعی در ایجاد انگیزه و جلب رضایت ایشان داشته باشید. و در این راه ازهرگونه مجادله و بحث، خودداری کنید و قدم به قدم برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید. در ابتدای امر می توانید از فضای خانه و خانواده و انجام امور دینی، البته ابتدا با امور سهل و آسان شروع کنید، خودِ پوشیدن مانتو با حفظ حجاب در این مرحله بسیار موثر است و فعلا نیازی به اصرار بر پوشیدن چادر نیست که موجب تزلزل در زندگی مشترک شما می شود. در مرحله‌ی بعد ارتباط با خانم های موفق و تحصیلکرده ی چادری که دارای همسرانی موفق می باشند و از طرفی کم رنگ کردن روابط صمیمی با خانواده هایی که مقید به امور دینی نمی‌باشند، همچنین سفرهایی با طعم معنویت مانند سفرهای جنوب و مناطق جنگی 8 سال دفاع مقدس، بسیار کمک کننده خواهد بود؛ باید دانست شخصیت هر فردی یک کلید و رمزی دارد که بهترین فردی که از آن مطلع است همسر فرد است لذا شما می توانید با استفاده از این کار یک فضای صمیمی در منزل ایجاد کنید و با ایشان ابتدا در مورد کم رنگ شدن غیرت میان مردان و مشکلات جامعه صحبت کنید و در ادامه بحث چادر و حجاب را پیش بکشید، البته این مراحل همگی باید قدم به قدم و با مقدمات باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا