احکام مراجع

حکم کشتن سگ ولگرد از نظر آیت الله خامنه ای چیست؟

حکم کشتن سگ ولگرد از نظر آیت الله خامنه ای چیست؟ به طور کلی کشتن حیوانات غیر موذی جایز نیست و باید حکم اسلام درباره‌ی آنها را بدانیم. کشتن سگ به عنوان یک حیوان بی آزار حرام شمرده می شود و اگر صاحبی داشته باشد می تواند شکایت کرده و غرامت بگیرد، اما حکم کشتن سگ ولگرد چیست؟ در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم همین موضوع را بررسی کنیم.

حکم کشتن سگ ولگرد از نظر آیت الله خامنه ای چیست؟

آیت الله العظمی علوی گرگانی:

مقالات مرتبط

بسمه تعالی، معدوم سازی حیوانات و امحای آنان به وسیله های مختلف به بهانه حفظ بهداشت و محیط زیست با توجه به امکان تدبیرات دیگر برای حفظ بهداشت و محیط زیست جایز نیست. البته از بین بردن برخی حیوانات خاص که موجب اذیت هستند بدون امحای نسل آنان جایز است.

آیت الله العظمی خامنه ای:
در هر صورت اذیت و کشتن حیواناتی که موذی نیستند، جایز نیست.

آیت الله العظمی بیات زنجانی:

بسمه الله الرحمن الرحیم، با سلام و تحنیت؛ باتوجه به فرمایش حضرت علی (ع) که فرموده اند شما مسوول هستید حتی در مقابل ساختمان ها و بهایم، بنابراین کشتن هر موجود زنده ای به هر بهانه ای مسوولیت آور است؛ در نتیجه اگر حیوانی موذی نباشد و یا با تشخیص کارشناسان امین، موجب مریضی نباشد، کشتن آن جایز نیست. اما اگر در موردی موجب بیماری تشخیص داده شدند، باید حتی الامکان از راه هایی که منجر به کشتن حیوانات نباشد، وارد شد و تلاش کرد که آزار کمتری به آنها رسانده شود. ولی اگر ضرورت اقتضا کند که حیوانی کشته شود، دلیی بر حرمت این عمل نداریم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا