احکام مراجع

حکم نماز خواندن با دامن برای خانم ها از نظر مراجع

حکم نماز خواندن با دامن برای خانم ها از نظر مراجع چیست؟ بر زنان واجب است که در هنگام نماز پوششی کامل داشته و حتی ساعد دست، ساق پا، گردن و… پوشانده شود، حتی اگر در خلوت خود نماز را ادا کنند. در این مقاله از سایت عابدون حدود پوشش خانم‌ها هنگام نماز را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

شرایط پوشش خانم‌ها هنگام نماز خواندن

زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتّی ساعد دست، ساق پا، گردن، سر و موی خود را بپوشاند، هرچند در مکان خلوتی نماز بخواند که کسی حضور ندارد،[1] ولی پوشاندن سه قسمت در حال نماز واجب نیست:
الف. صورت به مقداری که روسری معمولاً آن را نمی‌پوشاند (با اینکه روسری را بر گریبان زده است)؛ ب. دست‌‌ها از مچ تا سر انگشتان؛ ج. پاها از مچ پا به پایین.

مقالات مرتبط

شایان ذکر است، برای آنکه زن اطمینان کند مقدار واجب را پوشانده، باید مقداری از اطراف صورت و مقداری پایین‌‌تر از مچ‌‌ها را هم بپوشاند. همچنین، پوشش خود مچ دست یا مچ پا واجب است.

اگر دختر بچّۀ نابالغ بخواهد نماز بخواند، پوشش او در حال نماز مانند زن بالغ است؛ مگر در سر و مو و گردن که پوشش آنها در حال نماز بر دختر بچّۀ نابالغ لازم نیست.

بر زن بالغ لازم است در حال نماز، گردن و زیر چانۀ خویش را بپوشاند؛ ولی پوشش مقداری از چانۀ زن که معمولاً روسری – با اینکه آن را بر گریبان زده است – آن را نمی‌پوشاند، لازم نیست.

پوشاندن زینت و زیورهای صورت و مچ دست تا سر انگشتان در نماز، در جایی که نامحرمی نیست، لازم نمی‌باشد و چنانچه نامحرم حضور داشته باشد و پوشاندن آن از دید نامحرم واجب باشد و زن آن ‌را نپوشاند گناهکار است، ولی نمازش صحیح می‌باشد.

حکم نماز خواندن با دامن برای خانم ها

زن بايد در موقع نماز تمام بدن حتّى سر و موى خود را بپوشاند، ولى پوشاندن گردى صورت و دست‌ها تا مچ و پاها تا مچ لازم نيست، امّا براى اين‏كه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است احتياط واجب اين است كه مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایین‌تر از مچ را هم بپوشاند.

نمازخواندن با چادر نازک چه حکمی دارد؟

چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به‌جز گردي صورت و دست‌ها تا مچ) و نیز لباس تنگ و چسبان نباشد نماز با چادر نازک صحيح است و در غیر این صورت اشکال دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا