احکام مراجع

حکم ازدواج با زن باردار شوهر مرده چیست؟

حکم ازدواج با زن باردار شوهر مرده چیست؟ ازدواج یکی از نیکوترین سنت‌ها است که همیشه مورد تشویق قرار گرفته است. اما ازدواج تحت هر شرایطی مورد قبول نیست و باید در موارد خاص به احکام اسلام توجه کرد. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکم ازدواج با زن بارداری که شوهر او مرده است مورد بررسی قرار خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

حکم ازدواج با زن باردار شوهر مرده چیست؟

از منظر فقه امامیه و حقوق ایران، زن بارداری که همسر وی فوت کرده یا او را طلاق داده است، در زمان بارداری نمی‌تواند با شخصی جز همسر سابق خود ازدواج کند و باید تا وضع حمل صبر کند؛ اما در مواردی دیده شده است که زنِ فاقد شوهر که از راه نامشروع باردار شده، در زمان بارداری با زانی یا غیرزانی ازدواج کرده است؛ حتی در نمونه‌هایی زوج بعد از ازدواج می‌فهمد که آن زن از شخص دیگری باردار است. حکم این نمونه‌ها چندان هویدا نیست. پرسش از حکم ازدواج زن باردار از رابطهٔ نامشروع از منظر فقه و حقوق ایران مسئله‌ای است که نیازمند کاویدن تا دستیابی به پاسخی درخور است. دربارهٔ ازدواج زانیهٔ باردار سه دیدگاه وجود دارد: مشهور فقها قائل به جواز، برخی از فقها قائل به عدم‌جواز و عده‌ای قائل به تفصیل‌‌اند، به این صورت که نکاح را جایز دانسته اما وطی و هم‌بستری در زمان بارداری جایز ندانسته‌اند.
این پژوهش به‌روش توصیفی‌تحلیلی نشان می‌دهد که ادلهٔ مشهور ناتمام است و دیدگاه تفصیل نیز که بر پایهٔ اصل برائت مطرح شده‎، محل اشکال است؛ چون با وجود عمومات باب عده، نوبت به جریان اصل نمی‌رسد. درنتیجه نظر به ضعف ادلهٔ دیدگاه اول و سوم، با استفاده از عمومیت ادلهٔ وجوب عده و برای حفظ میاه و انساب از اختلاط، ازدواج در زمان بارداری جایز نیست. ازنظرِ پزشکی نیز امکان بارداری مجدد زن باردار در زمان بارداری وجود دارد که به آن بارداری مضاعف گفته می‌شود.

مقالات مرتبط

عده چیست؟

طبق قانون اسلام، پس از طلاق لازم است که زن مدتی را به عنوان عده طلاق یا فوت شوهر حفظ کرده و همسر دیگری اختیار نکند.

طبق ماده 1150 قانون مدنی چنانچه عقد نکاح منحل شود زن تا گذشت سه عادت ماهانه (سه طهر) اجازه ندارد به عقد فرد دیگری درآید.

نکته مهم درباره مدت عده طلاق این است که بسیاری از افراد مدت عده را سه ماه اعلام می‌کنند. در صورتی که به صورت درست‌تر این است که عده زن بعد از طلاق بعد از گذشته سه دوره عادت ماهیانه حساب می‌شود.

مدت عده وفات زن باردار یا حامله

نکته مهمی که وجود دارد آن است که مدت عده وفات زن حامله با زن غیر باردار تفاوت دارد . قسمت دوم ماده 1154 ، مدت عده وفات زن باردار را پیش بینی کرده است ” مدت عده فوت شوهر چهار ماه و ده روز است ؛ مگر اینکه زن حامل باشد ، که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است . مشروط بر اینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد والا مدت همان چهار ماه و ده روز خواهد بود ” . بر این اساس :

در صورتی که زن باردار باشد ، باید تا زمان وضع حمل عده نگه دارد ؛ حتی اگر بیشتر از چهار ماه و ده و روز به وضع حمل او مانده باشد .

اما اگر زن زودتر از چهار ماه و ده روز وضع حمل کند ، باید تا مدت چهار ماه و ده روز را عده نگه دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا