احکام مراجع

تفاوت تسبیحات اربعه با تسبیحات فاطمه زهرا

تسبیحات حضرت زهرا (س) با تسبیحات اربعه چه تفاوتی دارد؟ تسبیحات اربعه در نماز های ظهر، عصر، مغرب و عشاء خوانده می شود، اما تسبیحات حضرت زهرا در تعقیبات نماز جای دارد. در ادامه این مطلب از عابدون به بررسی تفاوت های بیشتر بین این دو مورد می پردازیم.

تسبیحات اربعه چیست؟

تسبیحات اربعه به چهار ذکری که در رکعت‌های سوم و چهارم نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشاء خوانده می‌شود میگویند. این ذکر در برخی از نمازهای مستحب مانند نماز مشترک شب‌های ماه رمضان، اعمال ماه جمادی‌الآخر یا نماز جعفر طیار وجود دارد.

مقالات مرتبط

سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَر ذکر دقیق تسبیحات اربعه است که ترجمه آن می‌شود. پاک و منزه است خداوند و ستایش مختص خدا است و معبودی جز خدا نیست و خداوند بزرگ‌تر است. در این ذکر، بخش اول به تسبیح خدا و دیگر بخش‌ها به تحمید، تهلیل و تکبیر خداوند می‌پردازد.

تسبیحات اربعه یعنی چه و تفاوت آن با تسبیحات حضرت زهرا (س) در چیست؟

در تسبیحات حضرت زهرا (س)، ذکر الله اکبر ۳۴ مرتبه، الحمد الله ۳۳ مرتبه و سبحان الله ۳۳ مرتبه بیان می‌شود. در صورتی‌ که ترتیب گفتن صحیح تسبیحات اربعه به ‌صورت سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَر است.

شباهت تسبیحات اربعه با تسبیحات حضرت زهرا (س) در بیان سه ذکر الله اکبر، الحمد الله و سبحان الله است. و تفاوت آن‌ها علاوه بر بیان لا اله الا الله، در ترتیب گفتن آن است. این دو ذکر، کارکردهای متنوعی دارند و در مواقع مختلفی خوانده می‌شوند. مراجع تقلید، در خصوص این ذکر نظر متفاوتی دارند. به عقیده بعضی از آن‌ها، این ذکر باید در هر رکعت سه بار تکرار شود. اما بعضی دیگر معتقدند، یک بار خواندن تسبیحات اربعه در نماز کافی است.

فضیلت و خواص تسبیحات اربعه چیست؟

فضیلت و خواص خواندن تسبیحات اربعه در نماز بسیار زیاد بوده. به عنوان ‌مثال، باعث استجابت دعا و نزدیکی به خداوند می‌شود. همچنین برای رفع حوادث ناگوار می‌توان آن را خواند. این ذکر، زیربنای اسلام و متمم نماز شکسته است.

علامه مجلسی به دلیل خواص، فضیلت و معنای والای تسبیحات اربعه، در جلد ۹۰ بحارالانوار به طور مفصل در خصوص این ذکر صحبت کرده است.

فرق تسبیحات اربعه و تسبیحات حضرت زهرا

تسبیحات اربعه و تسبیحات فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) هر دو در نمازهای عبادی و دعاهای اسلامی اهمیت دارند، اما تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد:

1. تسبیحات اربعه

شامل گفتن «سبحان الله»، «الحمدلله»، «لا اله الا الله» و «الله اکبر» به تعداد معین است.

معمولاً به صورت 33 بار «سبحان الله»، 33 بار «الحمدلله»، 34 بار «الله اکبر» و 33 بار «لا اله الا الله» گفته می‌شود که در مجموع 100 بار می‌شود.

این تسبیحات معمولاً در بعد از نمازهای واجب و همچنین در موقعیت‌های دیگر برای ذکر و یاد خداوند انجام می‌شود.

2. تسبیحات فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها)

این تسبیحات معمولاً به شرح زیر است:

– 34 بار «الله اکبر»
– 33 بار «الحمدلله»
– 33 بار «سبحان الله»

در مجموع 100 بار ذکر می‌شود.

این تسبیحات به ویژه بعد از نمازهای واجب و برای تقرب به خدا و افزایش روحیه معنوی توصیه شده است. این ذکر به عنوان یک سنت و یادآوری از حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) شناخته می‌شود و نشان‌دهنده ساده‌زیستی و تواضع آن حضرت است.

تسبیحات فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در واقع نسخه خاص و مختصر شده‌ای از تسبیحات اربعه است که به گونه‌ای مرتب و خاص توسط آن حضرت توصیه شده است. این تسبیحات در اصل به همان اهداف تسبیحات اربعه پاسخ می‌دهند، اما با توجه ویژه به سنت‌های دینی و معرفتی خاص.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا