احکام مراجع

اگر مردی زن دوم بگیرد زن می تواند طلاق بگیرد؟

اگر مردی زن دوم بگیرد زن می تواند طلاق بگیرد؟ زمانی یک مرد می‌تواند برای زن دوم اقدام کند که کتبا و شفاها از همسر اول رضایت بگیرد، در غیر این صورت این عمل جرم بوده و حتی می‌تواند به حبس نیز منجر شود. در این مقاله از عابدون قصد داریم بررسی کنیم که آیا ازدواج دوم همسر می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای طلاق باشد یا خیر.

اختیار زن دوم بدون رضایت همسر اول با حکم دادگاه

اگر مردی بدون رضایت همسر اول خود، همسر دوم اختیار نماید، به دلیل نبود رضایت همسر اول نمی تواند ازدواج خود را محضری کرده و مرتکب جرم می شود. اختیار زن دوم توسط مرد بدون رضایت زن اول تنها با رأی دادگاه امکان پذیر است. ادله ای چون ناشزه بودن زن اول، مریضی وی و … اگر از سوی دادگاه پذیرفته شود، امکان ازدواج مجدد برای مرد بدون رضایت همسر اول امکان پذیر بوده و حتی قابلیت ثبت رسمی و محضری شدن را خواهد داشت.

مقالات مرتبط

ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زن

درصورتی‌که مرد بدون رضایت همسر اولش، ازدواج کند، همسر اول می‌تواند درخواست طلاق دهد. این شرط در سند ازدواج به‌صورت چاپی ثبت شده و در صورت تأیید زوج، می‌تواند اجرا شود؛ اما مواردی قانونی و پیچیده‌تر وجود دارد که می‌تواند این صحبت را نقض کند‌. در ادامه به بیان این موارد می‌پردازیم.

گفته شد که مرد بدون رضایت همسر اول نمی‌تواند همسر دوم اختیار کند، اما گاهی این مجوز از طرف دادگاه به مرد داده می‌شود که زن دوم بگیرد. این مجوز بر اساس عواملی چون ناشزه بودن همسر اول و یا مریضی همسر اول گرفته می‌شود؛ بنابراین ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه زن، فقط با گرفتن تأیید و مجوز دادگاه ممکن است.

با گرفتن مجوز از سوی دادگاه، زن می‌تواند دادخواست طلاق کند؟

در جواب این سؤال، برخی حقوقدانان گفته‌اند که اگر مردی شرط ۱۲ عقدنامه را امضا کرده باشد، در صورت نارضایتی همسر اول و اما داشتن مجوز از سمت دادگاه، می‌تواند همسر دوم بگیرد؛ اما دلیل ازدواج مجدد شوهر برای دادگاه باید محکمه‌پسند باشد و اثبات شود که نقش زناشویی از سمت زن اول ایفا نشده است.

(دقت داشته باشید که تمامی نکات ذکر شده باید از سوی دادگاه اطلاق شود. باز هم اذن دادگاه است که ایجاد وکالت و حق طلاق را برای زوجین ایجاد می‌کند.)

اگر مرد بدون اجازه دادگاه زن دوم بگیرد، همسر اول می‌تواند دادخواست طلاق کند؟

همان‌طور که متوجه شدید، گرفتن زن دوم طبق قانون و با شرایط خاص امکان‌پذیر است. این موضوع سبب شده که چندهمسری و ازدواج مجدد رواج پیدا نکند و موجب هوسرانی مردها نشود.

قانوناً اگر همسر اول رضایت ندهد تا ازدواج مجدد شوهر صورت گیرد، مرد به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند زن دوم اختیار کند، مگر اینکه با داشتن دلایل محکم، از دادگاه مجوز بگیرد؛ اما اگر مردی در زمان عقد، شرایط ۱۲ گانه را امضا و قبول کرده باشد و بعداً در صورت بروز مشکل، بدون اجازه همسر، ازدواج مجدد کند همسر اول حق برای طلاق دارد و می‌تواند طلاق بگیرد؛ بنابراین با ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه زن، وکالت طلاق به زن اول داده خواهد شد .

مجازات ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اول

همانطور که بیان شد، زوج می تواند بدون اجازه همسر اول ازدواج موقت یا دائم انجام دهد، اما جهت ثبت رسمی ازدواج دوم و محضری کردن آن به اذن و اجازه همسر اول نیاز خواهد داشت. محضری نکردن ازدواج دوم نیز جرم بوده و مجازاتی برای زوج به دنبال خواهد داشت. زوج جهت محضری کردن ازدواج دوم می بایست رضایت همسر اول را داشته باشد در فیر اینصورت مرتکب جرم شده و مطابق با ماده 49 قانون حمایت از خانواده، جزای نقدی درجه 5 یا حبس تعزیری درجه 7 شامل حال زوج خواهد شد. البته ازدواج دوم اگر به صورت موقت باشد نیازی به اجازه همسر ندارد و نیازی به ثبت قانونی نیز نخواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا