احکام مراجع

اگر بعد از نماز متوجه شویم لباس نجس بوده چه حکمی دارد؟

اگر بعد از نماز متوجه شویم لباس نجس بوده چه حکمی دارد؟ لازم است قبل از اقامه نماز از پاک بودن لباس مطمئن شویم اما گاهی پیش می‌آید که بعد از نماز متوجه شویم روی لباسمان نجسی وجود دارد. با این مقاله از عابدون همراه باشید تا حکم نجسی لباس را در این شرایط مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط لباس نمازگزار

پاک بودن

اگر کسی به عمد با لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است.
کسی که نمی‌داند با لباس نجس، نماز باطل است و در ندانستن حکم مسأله مقصر باشد، اگر با لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل می‌باشد.
اگر به واسطه تقصیر در ندانستن مسأله، چیز نجسی را نجس نداند مثلا” نداند عرق شتر نجاست‌خوار نجس است و با آن نماز بخواند، نمازش باطل است.

مقالات مرتبط

اگر بعد از نماز متوجه شویم لباس نجس بوده چه حکمی دارد؟

اگر فراموش کند لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.
اگر نداند لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نماز او صحیح است؛ ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

 مباح بودن

کسی که می‌داند پوشیدن لباس غصبی حرام است، اگر به عمد در لباس غصبی نماز بخواند، باطل است و هم‌چنین اگر در لباسی که نخ یا دکمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب، باید آن نماز را دوباره با لباس غیر غصبی بخواند.

احکام لباس نمازگزار از اجزای مردار

  •  لباس فردی که نماز میخواند نباید از اجزای حیوان مرده ای که دارای خون جهنده است باشد. همچنین بنابر احتیاط واجب نیز نباید از اجزای مردار حیوانی که خون جهنده ندارد نیز باشد.
  •  هرگاه بخشی از از مردار حیوان همراه نمازگزار باشد، بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل می شود، اما در صورتی که از بخشهایی که دارای روح نیستند، مثل مو، پشم، شاخ و استخوان باشد و همچنین حیوان هم در اصل حلال‌گوشت باشد، نمازش باطل نمیشود.
  • حیوانی که تذکیه‌ی آن مشکوک است، از این نظر که نمی‌توان گوشت آنرا خورد و در پوست آن نماز خواند در حکم میته است، ولی از نظر طهارت و نجاست، حکم میته را ندارد و پاک است، و نمازهای گذشته اگر با جهل به این حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحت است، بنابراین چرم طبیعی که نمی‌دانیم از حیوانی است که شرعاً تذکیه شده یا خیر نجس نیست ولی نماز با آن باطل است.

از ابریشم خالص و طلاباف نبودن

پوشیدن لباس طلاباف و زینت کردن به طلا، مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مرد، در حال نماز و غیر نماز، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است؛ و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند، ولی پوشیدن لباس طلاباف و زینت کردن به طلا، برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
پوشیدن لباس ابریشمی خالص، در نماز و غیر نماز، برای مرد، حرام است و نماز را هم باطل می‌کند، چه بشود با او ستر عورت کرد یا نشود، مانند آستر لباس، عرقچین، بند شلوار و… ولی همراه داشتن آن، مثل در جیب گذاردن، مانعی ندارد؛ و اما برای زن چه در نماز و چه در غیر آن، اشکالی ندارد.

نماز خواندن با لباس نجس


در برخی موارد می‌توان با لباس نجس ، نماز خواند. به عبارت دیگر، مواردی برای مکلف پیش می‌آید که نماز خواندن با لباس ناپاک در آن موارد، از نظر شرع بخشیده شده است:
۱- خون زخم یا جراحت و یا دُمَل.
۲- خون کمتر از درهم.
۳- لباس پرستار بچه].
۴- در حال اضطرار.
۵- چیزهایی که به‌تنهایی نمی‌توان در آنها نماز خواند؛ یعنی به‌تنهایی ساتر عورت نیستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا