احکام مراجع

آیا کار کردن در محرم و صفر اشکال دارد؟

آیا کار کردن در محرم و صفر اشکال دارد؟ محرم ماه حزن و اندوه است و برخی فکر می‌کنند کار کردن در این ماه حرام و گناه باشد. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکم کار در محرم را بررسی کنیم و به نظر مراجع بپردازیم.

آیا کار کردن در محرم و صفر اشکال دارد؟

آقا امام رضا(علیه السّلام) فرمود: «هر كسى از كار كردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى كند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را روا مى سازد. هركس روزعاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد, خداوند فرداى قیامت را روز فرح و شادى او قرار مى دهد. هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره كند, خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد.

مقالات مرتبط

مقاله پیشنهادی: آیا زدن موی بدن و صورت در ایام محرم اشکال دارد؟
البته همانطور که بیان کردم: كار در روزعاشورا حرام نیست؛ اما مكروه است چون خیر و بركت و یمن ندارد. شاید علّت كراهتش این باشد كه وقتی امام حسین(علیه السّلام)با آن عظمتش برای حفظ اسلام و ناموس و شرف وانسانیت، جان خود و فرزندان و بستگان و در یك كلمه همه چیز را در راه خدا داده و با بدن چاك چاك و عریان روی خاك تفتیده كربلا افتاده است، شایسته نیست انسان در چنین روزی برای زندگی دنیوی ذخیره ای تهیه نماید,بلكه بسیار به جا است در تكایا و مساجد و مجالس عزا شركت كند و برای امام و خاندانش(علیهم السّلام) گریه کند و حالت حزن و اندوه بگیرد.

سؤال: گاهی برخی مؤمنان در دوماه محرم و صفر و شاید در سایر مناسبت های عزاداری دینی کارهایی انجام می دهند که تناسبی با این ایام ندارد؛ مانند ازدواج و انتقال به خانه جدید و خریدن لوازم و لباس نو و زینت کردن(آرایش) بدن و لباس و  آغاز کردن کارها و پروژه های جدید و غیره. حکم شرع در این زمینه چیست؟

پاسخ: انجام کارهای مذکور در این مناسبت ها حرام نیست مگر در صورتی که نشانه هتک حرمت این مناسبت ها باشد مانند برگزرای مراسم شادی یا زینت کردن(آرایش) در روز دهم محرم.

 آیا ماه صفر نحس است؟

ايام، ذاتاً سعد و نحس ندارد مگر به خاطر حوادثي که در آن واقع‌شده، لذا به اين دليل که در ماه صفر سه تن از معصومين (ع) چشم از جهان بسته‌اند و مشکلاتي که براي اسراي کربلا پيش آمد، همچنين چون ماه حرام تمام می‌شده و دوباره جنگ و نزاع در بين قبايل عرب صورت می‌گرفته، ممکن است عنوان نحس به خود گرفته باشد، به‌هرحال می‌توان تأثیر آن‌ها را با صدقه و دعا حل کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا