احکام مراجع

آیا پاسور بدون شرط بندی حرام است خامنه ای

آیا پاسور بدون شرط بندی حرام است؟ در کنارِ توجه زیادی که اسلام به سرگرمی و تفریح دارد، قوانین و چارچوبی نیز برای آن در نظر گرفته است تا نتایج بازی‌ها تاثیر منفی روی افراد نداشته باشد. پاسور یکی از بازی‌های محبوب است که درباره حکم آن سوالات زیادی مطرح شده است. در این مقاله از عابدون قصد داریم نظر اسلام را بنا به تفسیر مراجع تقلید در رابطه با بازی پاسور بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

آیا پاسور بدون شرط بندی حرام است؟

پرسش: آیا استفاده از ورق‌های پاسور در صورتی که برای بازی‌های فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورق‌هایی که با چیدن آن‌ها به نحو خاصی، بعضی از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد می‌شود و در عین حال استفاده از آن‌ها برای شرط‌بندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟

مقالات مرتبط

پاسخ: بازی با ورق‌هایی که عرفاً، آلات قمار محسوب می‌شوند، مطلقاً جایز نیست ولی بازی با ورق‌هایی که عرفاً آلت قمار محسوب نمی‌شوند، بدون شرط بندی اشکال ندارد. و به‌طور کلی بازی با هر چیزی که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندی شود، به هیچ وجه، جایز نیست. و بازی با هر وسیله‌ ای که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندی، اشکال ندارد.

بازى با شطرنج و پاسور، جايز نيست؛ بله، اگر احراز شود که در هيچ كجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولاً انجام نمى شود، بازى با آن جايز خواهد بود؛ ولى ظاهراً اين فرض محقق نيست.
هم چنین به نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم: پاسور يا شطرنج و امثال اينها که در گذشته آلات قمار بوده اند اگر الآن هم عرفا آلات قمار حساب شوند بازی با آن ها مطلقا حرام است هرچند بدون برد و باخت باشد. اما اگر الآن عرفا آلت قمار حساب نشود، بازی با آن بدون شرط بندی اشکالی ندارد؛ ولی بازی کردن با شرط بندی و برد و باخت حرام است.
به طور کلی: بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.
به نظر آیت الله وحید:
بازی با پاسور يا هر وسيله اي ديگري که براي قمار ساخته شده است به نظر آيت الله وحيد مطلقا جايز نيست.
اگر همراه برد و باخت و شرط بندي باشد بازي با آنها به فتوي حرام است و اگر بازي با آن ها به صورت سرگرمي و بدون شرط بندي و برد و باخت باشد، به احتياط واجب حرام است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا