احکام مراجع

آیا برای رفتن به مسجد وضو گرفتن واجب است؟

آیا برای رفتن به مسجد وضو گرفتن واجب است؟ برای برخی اعمال مانند نمازهای واجب، دست زدن به آیات قرآن، طواف و… لازم است وضو داشته باشید و در این موارد این یک امر واجب است؛ اما در برخی مواقع مانند خواندن قرآن داشتن وضو مستحب است. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم مستحب و یا واجب بودن وضو برای ورود به مسجد را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

انواع وضو

وضو را می‌توان به شیوه ترتیبی یا ارتماسی انجام داد و در شرایط خاصی لازم است به شکل جبیره‌ای انجام شود.

مقالات مرتبط

وضوی ترتیبی

ابتدا باید صورت را شُست؛ از جایی که موی سر روییده تا انتهای چانه، به پهنای یک دست. سپس ابتدا دست راست و پس از آن دست چپ، از کمی بالای آرنج تا سرانگشتان شسته می‌شود. پس از آن با رطوبت باقی‌مانده از شستن دست‌ها، مسح سر در قسمت جلو سر و بالای پیشانی انجام می‌شود و سپس با همان رطوبت، مسح پای راست و مسح پای چپ.

وضوی ارتماسی

وضوی ارتماسی یعنی انسان پس از نیت صورت و سپس دست‌ها را به قصد وضو داخل در آب کند. روش دوم وضوی ارتماسی نیز چنین است که ابتدا صورت و دست‌ها را در آب فرو برده، نیت وضو کند و سپس از آب بیرون بیاورد. در وضوی ارتماسی پس از شستن صورت و دست‌ها، مسح انجام می‌شود. در وضوی ارتماسی مانند وضوی غیرارتماسی، رعایت ترتیب لازم است ابتدا صورت، سپس دست راست و بعد دست چپ شسته می‌شود.

وضوی جبیره‌ای

وضوی جبیره‌ای: اگر در یکی از اعضای بدن که در وضو شسته یا مسح می‌شود، زخم یا شکستگی باشد و نتوان آن را شست یا مسح کشید، باید وضو را به طور معمول انجام داد و به جای شستن یا مسح عضو زخمی یا شکسته، دست خیس بر جبیره کشید. جبیره، به پارچه یا هر چیزی گفته می‌شود که با آن زخم را می‌بندند. وضوی جبیره‌ای تنها در صورتی جایز است که باز کردن جبیره دشوار باشد یا ضرر داشته باشد یا نتوان مستقیما روی زخم یا شکستگی آب ریخت.

در برخی موارد، تیمم به جای وضو واجب می‌شود؛ از جمله در صورتی که وقت نماز به قدری تنگ باشد که وضو گرفتن باعث شود تمام یا بخشی از نماز، بعد از وقت خوانده شود. همچنین در جایی که آب در دسترس نباشد و یا آب برای بدن ضرر داشته باشد، تیمم جایگزین وضو می‌گردد

در موارد زیر وضو واجب است:

  1. طواف واجب كعبه؛
  2. سجده و تشهد فراموش شده؛
  3. نمازهاى واجب (غير از نماز ميت)؛
  4. تماس بدن با نوشته قرآن و اسم خداوند؛
  5. اگر نذر يا عهد كرده و يا قسم خورده باشد كه وضو بگيرد.

آداب رفتن به مسجد:

• رفتن به مسجد با حالت وقار و آرامش.

• مستحب است كسى كه به مسجد مى رود لباس پاكيزه و قيمتى بپوشد و خود را خوش بو نمايد.

• مستحب است كسى كه به مسجد مى رود موها و ریش های خود را شانه کند.

مستحب است که افراد با وضو وارد مسجد شوند.

• قبل از فرارسیدن وقت نماز به مسجد وارد شویم تا رزق ما افزایش یابد.

• قبل از اذان وارد مسجد شویم که نشانه ادب فرمانبری است؛ چرا که اذان، فرمان حضور است و فرمان بردن قبل از صدور فرمان، هنر بندگی است.

• هنگام داخل شدن در مسجد ته كفش و چيزهايى كه همراه دارد، مثل عصا و… را داخل مسجد نبرید و کنار کفش هایتان قرار بدهید تا نجاستى به آن نباشد. اگر لازم است کفش هایتان را با خود ببرید، آنهارا وارسی کنید تا آلودگی نداشته باشند

• کفش هامان را در کیسه ای بگذاریم و به دست چپ بگیریم.

• پاهای خود را بررسی کنیم و آن ها را بشوییم تا کثیف و بدبو نباشند.

• هنگام داخل شدن در مسجد، اول پاى راست را بگذارد.

ورود با پای راست: از ائمّه معصوم علیه السلام نقل شده است که فرمودند :

«الفضلُ فی دخول المسجد أن تَبدأ برجلک الیمنی اذا دخلت و بالیسری اذا خَرجتَ»؛ فضیلت آن است که در هنگام ورود به مسجد، با پای راست داخل شوی و هنگام خروج، پای چپ مقدّم شود.

• قبل از نشستن در مسجد، نماز تحيت (كه حداقل دو ركعت است ) بخواند؛ به قصد تحيت و احترام مسجد. البته اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم خوانده شود كافى است؛ حتى اگر چند دفعه هم داخل مسجد شود، مستحب است كه در هر دفعه نماز تحيت بخواند، اگر چه فاصله دفعات با يكديگر خيلى كم باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا