احکام مراجع

چگونه مبل نجس شده را تطهیر کنیم؟

چگونه مبل نجس شده را تطهیر کنیم؟ در دین اسلام مواردی همچون خون، مایعات مست کننده، سگ، خوک و… نجس شمرده شده‌اند و اگر باعث نجس شدن شیئی شوند باید آن را با روشی صحیح پاک کرد. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم نحوه شستن مبلی که نجس شده است را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای شستشوی مبل نجس

در صورت مواجهه با مبل نجس شده می توانید فورا برای سفارش شستشو به یک قالیشویی معتبر اقدام کنید. مراکز قالیشویی و مبل شویی می توانند با تبحر و تجربه و استفاده از مواد مناسب، مبل شما را کاملا شستشو داده و از نجاست پاک کنند.
اما ممکن است به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات این مراکز را نداشته باشید. در این صورت باز هم می توانید با اقداماتی در منزل مبل نجس شده را شستشو دهید. در این قسمت شما را با مفیدترین این راهکارها آشنا می کنیم.

مقالات مرتبط

تمیز کردن لکه نجاست

پیش از شستشو باید با استفاده از پارچه یا دستمال تمیزی محل لکه نجاست را تا جایی که می توانید تمیز کنید. در این صورت هنگام شستشو نجاست پخش نمی شود و مبل خیلی سریع تر تمیز می شود.

شستشوی مبل نجس با آب کر

شستشو با آب کر یکی از راه های شستن مبل نجس است. شما باید مبل را در سطحی شیبدار قرار دهید و سعی کنید محل نجس شده را به زمین نزدیک کنید و سپس مستقیما با آب کر بشویید. منظور از آب کر آب های لوله کشی است.
شما می توانید این کار را در حیاط یا پشت بام خانه انجام دهید. آب را بریزید و روی محل نجس شده دست بکشید تا کاملا شسته شده و نجاست برطرف شود. بعد از اینکه کاملا محل را شستشو دادید باید مبل را فشار دهید تا آب های آلوده کاملا از آن خارج شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر آبی در مبل باقی نماند. در این صورت مبل شما کاملا از نجاست پاک شده است.

نحوه شستن مبل نجس طبق گفته مراجع تقلید

آیت الله مکارم :
مبل را میتوان با آب تطهیر کرد؛ اگر چیز نجسی را با آب کر یا جاری یا آب لوله کشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود، یا بعد از برطرف کردن عین نجس یک بار در آب کر یا جاری فرو برند پاک می شود، ولی فرش و لباس و مانند آن را باید فشار یا حرکت داد تا آب آن خارج شود. البته اگر هنگام شستشو، آب در آن جریان پیدا کند فشار لازم ندارد. ضمنا در وسایلی که نمی توان آب روی آن ریخت می توان از روکش استفاده کرد.

آیت الله فاضل :
اگر با آب قلیل مبل نجس را آب بکشید اگر با غیر بول نجس شده باشد بعد از بر طرف کردن عین نجاست یک مرتبه به مقداری آب بریزید که به تمام جاهای نجس جاری شود و با دادن فشار آب داخل مبل را خارج کنید و اگر با بول نجس شده است دو مرتبه با آب قلیل به همین ترتیب بشویید و هر بار، آب داخل آن را با فشار دادن خارج کنید پاک می‌شود، در غیر این صورت پاک نمی‌شود.
اگر با آب شیلنگ متصل به کر روی جایی که نجس شده یک مرتبه به مقداری بگیرید که آب به تمام جاهایی که نجس شده نفوذ کند و کمی فشار دهید که آب داخل آن خارج شود یا همزمان با اتصال آب فشار دهید که آب داخل آن جا بجا و کمی از آب داخل خارج شود پاک می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا