رسانه مذهبیون

چطوری ارز مسافرتی اربعین را بگیریم؟ (حضوری و اینترنتی)

چطوری ارز مسافرتی اربعین را دریافت کنیم؟ برای گرفتن ارز مسافرتی روش های حضوری و اینترنتی وجود دارد و شما می توانید به راحتی با اپلیکیشن های بله یا روبیکا و همچنین اپلیکیشن های مربوط به بانک ها مانند سپینو که مخصوص بانک سپه است این ارز را دریافت کنید. در سال 1403 برخلاف سال گذشته به جای 5 بانک، 7 بانک برای ارائه ارز مسافرتی اربعین اعلام آمادگی کرده اند که این بانک ها عبارتند از بانک ملی، بانک سپه، بانک پارسیان، بانک تجارت، پست بانک، بانک ملت و بانک صادرات. شما می توانید از 7 مرداد تا 3 شهریور برای دریافت ارز مسافرتی اربعین اقدام کنید.

این ارز با نرخ فروش در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) عرضه می‌شود و از طریق شعب منتخب بانک‌ها در شهرها و روستاها، بدون دریافت کارمزد توزیع خواهد شد. گام اول برای دریافت این ارز ثبت نام در سامانه سماح است. ثبت نام در این سامانه از تاریخ ۱۷تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

در این مطلب از رسانه عابدون می توانید با مراحل دریافت ارز اربعین بیشتر آشنا شوید.

قیمت ارز اربعین ۱۴۰۳ چگونه محاسبه می‌شود؟

هر سال با نزدیک شدن به ایام اربعین قیمت دینار به دلیل تقاضای بالا با افزایش قیمت همراه است. در حال حاضر (تیر ۱۴۰۳)، قیمت هر ۱۰۰ دینار در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) معادل ۳,۵۴۸ تومان است، در حالی که در بازار آزاد هر ۱۰۰ دینار عراق حدود ۴,۶۸۰ تومان به فروش می‌رسد. خرید ۲۰۰ هزار دینار عراق از بازار آزاد حدود ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان هزینه دارد، در حالی که با نرخ دولتی، این هزینه حدود ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. بنابراین، استفاده از ارز اربعین ۱۴۰۳ می‌تواند حدود ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، صرفه‌جویی برای زائران داشته باشد. ۲۰۰ هزار دینار سقف میزان ارز دریافتی است و زائران امکان این را دارند که میزان کمتری ارز دریافت کنند.

در سال‌های گذشته به‌دلیل پرداخت دلار، تقاضای غیرواقعی برای دریافت ارز به وجود می‌آمد. همین امر از دلایل هدر رفتن منابع ارزی کشور و همچنین نوسان قیمت دلار بود. عرضه دینار به عنوان ارز اربعین، نه تنها مانع خروج دلار از کشور می‌شود، بلکه زحمت زائران برای تبدیل دلار به دینار از طریق صرافی‌های عراق را کم می‌کند.

روش‌های خرید ارز اربعین ۱۴۰۳

خرید ارز اربعین به دو شیوه مراجعه حضوری به بانک‌ و خرید ارز اربعین با اپلیکیشن بله انجام می‌شود. در ادامه این دو روش را بیشتر توضیح داده‌ایم.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ از طریق مراجعه حضوری به بانک

بانک مرکزی هر سال برای مدیریت بازار ارز، لیست شعب عرضه ارز اربعین را اعلام می‌کند.  امسال برای دریافت ارز اربعین نیازی به افتتاح حساب نیست. متقاضیان می‌توانند با واریز مبلغ، به این بانک‌ها مراجعه و ارز مورد نیاز خود را در همان روز دریافت کنند. امسال ۷ بانک‌ ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه به عنوان بانک‌های منتخب برای دریافت ارز اربعین اعلام شده‌اند.

لیست شعب منتخب بانک سپه برای دریافت ارز اربعین، اینجا آورده شده است. به محض انتشار شعب منتخب دیگر بانک‌ها این متن به‌روزرسانی خواهد شد.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ از طریق سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها

برای سهولت بیشتر، امکان خرید ارز اربعین از طریق سامانه‌های اینترنتی بانک‌های مشخص شده نیز وجود دارد. فروش ارز در این بسترها با احراز هویت کامل مشتری امکان‌پذیر است. در ادامه چند راه‌ آسان برای دریافت ارز اربعین توضیح داده شده است:

مراحل خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ با اپلیکیشن بله

بانک های ملی و پست بانک در بستر پیام‌رسان «بله»، خدمات غیر حضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می‌کنند. با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا اربعین، این امکان در روزهای آینده به خدمات مالی بله اضافه خواهد شد. در ادامه مراحل خرید ارز اربعین با اپلیکیشن بله را قدم به قدم با هم بررسی کرده‌ایم.

  • در گام اول اپلیکیشن بله را دانلود کنید.
  • سپس به بخش خدمات بروید و گزینه ارز اربعین را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولد خود را وارد کنید.
  • در این قسمت باید کد ثبت نام سماح را وارد کنید. (در صورتی که در سامانه سماح ثبت نام نکرده‌اید یا با مشکلی در ثبت نام سماح مواجه شدید، مقاله آموزش سامانه سماح به شما کمک خواهد کرد.)
  • تاریخ و شعبه بانکی موردنظر برای دریافت ارز اربعین خود را انتخاب کنید.
  • ابتدا میزان ارز مورد نظر را انتخاب و  هزینه آن را پرداخت کنید.
  • پس از پرداخت، برای شما رسیدی صادر می‌شود که در آن شناسه فروش و تاریخ دریافت حضوری ارز اربعین قرار دارد. در تاریخ مقرر به شعبه مربوطه مراجعه کنید و ارز اربعین خود را دریافت کنید.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ از روبیکا

فرایند فروش ارز اربعین به متقاضیان سفر به کربلا توسط بانک سپه در در بستر اپلیکیشن روبیکا صورت خواهد گرفت. شما می‌توانید با نصب آخرین نسخه روبیکا از تاریخ هفتم مرداد تا سوم شهریورماه، به صورت ۲۴ ساعته اقدام به خرید ارز اربعین کنید.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ از سیپنو و آی‌گپ

بانک صادرات از طریق اپلیکیشن سپینو خدمات غیر حضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می کنند. همچنین قرار است بانک پارسیان، خدمت غیرحضوری عرضه ارز اربعین را دربستر پیامرسان «آی گپ» ارائه کند. بانک تجارت، خدمات غیرحضوری خود برای دریافت ارز اربعین را در بستر سامانه اینترنتی این بانک ارائه خواهد کرد. همچنین بانک ملت خدمات غیرحضوری در زمینه عرضه اربعین نخواهد داشت.

شرایط خرید ارز اربعین ۱۴۰۳

متقاضیان برای ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • برای خرید ارز اربعین، ثبت نام در سامانه سماح الزامی است. تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار نفر در سامانه «سماح» ثبت نام کرده‌اند.
  • زائران باید بالاتر از ۵ سال (متولدین ۱۳۹۸/۰۶/۰۱ به قبل) داشته باشند. افراد ۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند با استفاده از شماره تلفن همراه اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز اربعین کنند.

نکته: دریافت این ارز تداخلی با سهمیه ارز مسافرتی ندارد و زائران پس از بازگشت، می‌توانند از سهمیه ۵۰۰ یورویی ارز مسافرتی نیز استفاده کنند.

مدارک مورد نیاز برای خرید ارز اربعین ۱۴۰۳

برای خرید ارز زیارتی اربعین، داشتن موارد زیر الزامی است:

  • کارت ملی و شناسنامه (در رابطه با زائران بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.)
  • کارت بانکی
  • شماره تلفن (سیم کارت باید به نام شما باشد.)

سرپرستان خانوار که به همراه خانواده خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده مانعی ندارد.

نحوه مشاهده نرخ ارز اربعین در سامانه ets

با توجه به متغیر بودن قیمت دینار عراق در روزهای مختلف، در صورتی که قصد دارید نرخ به روز آن را مشاهده کنید باید ابتدا وارد سامانه معاملات الکترونیکی ارز شوید. در صفحه باز شده نرخ ارز اربعین قابل مشاهده است.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا