احکام مراجع

وظیفه مرد در قبال حجاب همسر از دیدگاه اسلام

وظیفه مرد در قبال حجاب همسر از دیدگاه اسلام چیست؟ اسلام زن و مرد را مکمل یکدیگر می‌داند و بین آنها برتری وجود ندارد. اما برای هر کدام وظایفی را در زندگی مشترک مشخص کرده است که با عمل به آنها، قطعا زندگی در مسیر درستی قرار خواهد گرفت. در این مقاله از عابدون، بین وظایفی که وجود دارد قصد داریم حق دخالت شوهر در حجاب زن را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

وظیفه مرد در قبال حجاب همسر از دیدگاه اسلام

رعایت پوشش اسلام و داشتن حجاب از موضوعاتی است که در احادیث به آن اهمیت فراوانی داده‌شده و اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیه‌هایی به زنان در مورد داشتن حجاب بیان فرموده‌اند. علاوه بر این، مردان نیز به‌عنوان بخشی از خانواده در موضوع حجاب جامعه تاثیرگذار هستند و مطابق روایات دارای وظایفی می‌باشند. در ادامه برخی از این دستورات و توصیه‌ها ارائه و بیان خواهد شد.

مقالات مرتبط

امر به حجاب

یکی از وظایف مرد، سفارش و امر خانواده به رعایت حجاب است. این امر تا جایی مهم بوده که خداوند متعال در قرآن کریم، پیامبر صلی‌الله علیه و آله را بر چنین کاری سفارش نموده است: ﴿ یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا﴾؛ (1) ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خویش فروافکنند (بپوشند)، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آن‌ها سرزده) خداوند همواره غفور و رحیم است.
همچنین توصیه به رعایت حجاب در احادیث نقل شده از پیامبر صلی‌الله علیه و آله به فرزندان خود نیز وجود دارد. (2) بنابراین مردان باید همواره در حجاب همسر و فرزندان دقت کرده و آن‌ها را امر به رعایت حجاب نمایند. نکته‌ دیگری که از این آیه که نیاز به توجه می باشد این است که پیامبر صلی‌الله علیه و آله نه فقط موظف به توجه نمودن به حجاب همسر بلکه به دختران خود و حتی سایر بانوان نیز هست. پس مردان نیز باید مواظب حجاب همسر، فرزندان و سایر خانواده خود باشند. با توجه به این توضیح، دستورها و توصیه‌هایی که در ادامه درباره حجاب آمده است، برای همسر و هم برای دختر و سایر افراد خانواده جاری است.

مخالف با بی‌حجابی

علاوه بر امربه‌معروف، نهی از منکر نیز از دیگر پایه‌های ایمان است. مردان باید علاوه بر سفارش خانواده‌شان به حفظ حجاب، با بی‌حجابی آن‌ها نیز مخالفت کنند. در روایاتی از پیامبر صلی‌الله علیه و آله واردشده که اگر مردی مخالفتی با وضع نامناسب همسر خود نداشته باشد، در گناه او شریک خواهد بود: الْمَرْأَهُ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَابِ دَارِهَا مُتَزَیِّنَهً مُتَعَطِّرَهً وَ الزَّوْجُ بِذَاکَ رَاضٍ بُنِیَ لِزَوْجِهَا بِکُلِّ قَدَمٍ بَیْتٌ فِی النَّار؛ (3)  زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و معطر خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن برمی‌دارد برای شوهرش خانه‌ای در جهنم بنا می‌گردد.

شوهر در قبال بی حجابی همسر

قرآن کریم خطاب به مومنین می فرماید: «قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا [تحریم/۶] خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید».در روایات ذیل آیه شریفه می خوانیم که «شیوه حفظ خانواده از آتش دوزخ، امر به معروف و نهى ازمنکر آنان است که اگر قبول کردند، آنان را از آتش حفظ کرده‏ اى و اگر نپذیرفتند، توبه وظیفه‏ اتعمل کرده ‏اى».[۱]و در آیات متعدد دیگر رسالت انسان در برابر خانواده و خویشانش را اینگونه بیان می کند.

«وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا [طه/۱۳۲] خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شکیبا باش».«وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ [شعراء/۲۱۴] خویشاوندان نزدیکت را انذار کن».«إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ [طور۲۶] ما در میان خانواده خود بیمناک بودیم».«إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ [زمر/۱۵] زیانکاران واقعی کسانی هستند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده ‏اند».

و در سفارشی مفصل حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به حولاء «زینب العطاره» وظایف متقابل زن وشوهر را بیان می فرمایند که در بخشی از آن آمده است:«ای حولاء! هر زنی به خدا و روزآخرت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهر قرار ندهد و سینه ‌ها و دستبندهایش را برای غیر آشکار نسازد.اگر چنین کند و چیزی را برای غیر شوهرش قرار دهد، به راستی که دین خود را فاسد کرده وخشم خدایش را بر خود وارد ساخته است.».[۲]

حال اگر زنی به این توصیه رسول گرامی اسلام (صلی الله علیهو آله) اعتنایی نکرد و همچنان در گمراهی خود به سر می برد، از لحاظ شرعی شوهرش چه وظیفه اینسبت به او دارد؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا