احکام مراجع

نماز خواندن با شلوارک زیر چادر چه حکمی دارد؟

نماز خواندن با شلوارک زیر چادر چه حکمی دارد؟ یکی از شروط ادای نماز، رعایت پوشش است که این مورد در خانم‌ها و آقایان احکامی به خصوص دارد. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حد پوشش خانم‌ها هنگام نماز را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

حد پوشش در خانم‌ها برای نماز

آن‌چه فقها بر آن اتفاق دارند آن ‌است که بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غیر از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را می‌پوشاند، بپوشانند.

مقالات مرتبط

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی نیز می‌فرمایند: «شرط نیست ساتر خصوص چادر باشد؛ اگرچه چادر بهتر است، بلکه سزاوار است خانم‌ها چه در نماز و چه در غیر نماز از چادر استفاده کنند؛ خصوصاً که چادر در کشور اسلامى ایران از مظاهر و شعائر اسلام است.»

آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: پوشش در هنگام نماز (ولو نامحرمی نباشد) لازم است.» آیت‌الله خامنه‌ای نیز در ادامه بیان حدود پوشش در نماز، قید می‌کنند که:‌ «در حضور نامحرم پاها را نیز باید بپوشانند.»

آیا نمازخواندن با چادر نازک و بدن‌نما صحیح است؟

فقها معتقدند نماز خواندن با چنین چادری جایز نیست و این مطلب را با عبارات مختلفی بیان کرده‌اند. آیت‌الله بهجت می‌فرمایند:‌ «اگر پوشش صدق نکند، صحیح نیست.» آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند: «بنابر احتياط واجب پوشاندن شبح بدن لازم است و بدون ستر آن نماز صحيح نيست.» و آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در توضیح این سؤال می‌فرمایند: «اگر چادر نازک و بدن‌نما باشد، نماز با آن باطل است؛ مگر این‌که زیر چادر لباس‌هاى دیگرى پوشیده باشد که ستر صلاتى موجود و حاصل باشد.»

نماز خواندن با شلوارک زیر چادر چه حکمی دارد؟

عمده مراجع تقلید در این باره گفته اند که اگر پوشش از بیرون به اندازه کافی باشد و بدن دیده نشود. نماز صحیح است. البته باید به این مورد توجه داشت که چادر بقدری نازک یا توری نباشد که از بیرون دیده شود. علاوه بر این آیت الله سیستانی گفته اند که بدن خود نمازگزار خانم نیز از خودش باید پوشیده شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا