احکام مراجع

خواندن قرآن در زمان عادت ماهیانه چه حکمی دارد؟

خواندن قرآن در زمان عادت ماهیانه چه حکمی دارد؟ خون یکی از مواردی است که در دین اسلام حرام به حساب می‌آید و همین امر باعث می‌شود که خانم‌ها در زمان قاعدگی با احکام خاصی مواجه شوند. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم حکم قرآن خواندن در این ایام را مورد بررسی قرار دهیم که آیا صحیح است یا خیر، پس با ما همراه باشید.

خواندن قرآن در زمان عادت ماهیانه چه حکمی دارد؟

قرآن خواندن در زمان قاعدگی جایز است اما طبق نظر برخی مراجع سوره های سجده دار را و طبق نظر برخی دیگر آیه های سجده را نباید خواند. حکم خواندن قران در زمان عادت ماهیانه ازنظر مکارم شیرازی، آیت الله خامنه ای و دیگر مراجع را بخوانید.

مقالات مرتبط

بنا بر فقه شیعه، زن در دوران قاعدگی می‌تواند قرآن بخواند (مثل خواندن آیت الکرسی در زمان پریود)، ولی خواندن چهار سوره ای که سجده واجب دارد یعنی خواندن سوره های سجده دار در زمان قاعدگی بر حائض حرام است؛ همچنین ختم قرآن در زمان پریودی بیش از هفت آیه مکروه است.

عادت ماهیانه یکی از امور تکراری و مبتلابه زنان است که احکام متعددی از جمله طهارت، نماز، روزه، قرائت قرآن و موارد دیگری بر آن مترتب می­‌گردد. از سویی دیگر، قرائت قرآن به‌­طور فراوان بنا به دستور خداوند متعال و فرمایش پیامبر مستحب است و یکی از بزرگ‌ترین عبادتها به­‌شمار می­‌آید، اما وجود طهارت صغری (وضو) یا طهارت کبری (غُسل) برای قرائت قرآن و دست زدن به مصحف توسط زن حائض محل اختلاف است که در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دیدگاههای فقهی درباره قرائت قرآن توسط زن حائض پرداخته شده است. اکثریت فقها از جمله شافعیه، حنفیه و حنبلیه معتقدند که قرائت قرآن توسط زن حائض حرام است و قرائت را فقط در حالت ضرورت از جمله ترس از فراموشی و خواندن اذکار قرآنی جایز دانسته‌­اند. در مقابل این دیدگاه مالکیه گفته­‌اند که قرائت قرآن توسط زن حائض به‌­طور مطلق جایز است. امامیه نیز قرائت قرآن توسط زن حائض را به­‌جز سوره­‌های عزائم جایز دانسته­‌اند. این پژوهش با توجه به سستی دلایل قائلان به عدم جواز، رأی قائلان به جواز را به دلیل قوّت دلایل آنان و با استناد به اصل جواز و اباحه مقدم دانسته و به این نتیجه رسیده که قرائت قرآن در ایام حیض جایز است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا