احکام مراجع

حکم نماز خواندن بدون چادر از نظر آیت الله مکارم، خامنه ای و سیستانی

حکم نماز خواندن بدون چادر از نظر آیت الله مکارم، خامنه ای و سیستانی چیست؟ برای نماز لازم است بهترین و مناسب‌ترین پوشش را انتخاب کرد که این پوشش برای خانم‌ها حجاب کامل با چادر است. در رابطه با حد پوشش احکام جزئی‌تری نیز وجود دارد که در این مقاله از سایت عابدون آنها را بررسی خواهیم کرد.

حکم نماز خواندن بدون چادر چیست؟

زن در غیر حال نماز، هنگامی که در معرض دید نامحرم قرار گیرد، لازم است تمام بدنش را به جز «دست تا مچ» و «چهره» بپوشاند. زن باید هنگام نماز نیز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته میشود و دستها و پاها تا مچ لازم نیست، اما برای اینکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایینتر از مچ دست و پا را هم بپوشاند.

مقالات مرتبط

پوشش به مقداری که گفته شد اگر بدون چادر هم محقق باشد، برای نماز کفایت میکند،بنابراین اگر بلوزو شلوار پوشیده باشد و یا جلوی چادر چند لحظهای سهواًباز باشد اشکالی نداشته و نمازباطل نیست.

مقاله پیشنهادی: نماز خواندن با شلوارک زیر چادر چه حکمی دارد؟

مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای:

سوال: زنی در اثنای ‏نماز متوجه می ‏شود که مقداری از موهایش پیداست و فوراً آن را می پوشاند، آیا نماز خود را باید دوباره بخواند یا خیر؟

جواب: تا زمانى که ظاهر شدن مو عمدى نباشد، اعاده واجب نیست.

سوال: آیا بر زنان پوشاندن روی پا‌ها هنگام نماز واجب است؟

جواب: پوشاندن پا‌ها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نیست.

مطابق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

سؤال: نماز خواندن با مانتو و شلوار و روسرى معمولى، یا بلوز و دامن و جوراب و روسرى معمولى، به گونه‌اى که به جز گردى صورت و دست‌ها تا مچ بقیّه بدن پوشیده باشد، چه حکمى دارد؟ اگر این لباس‌ها زینتى باشد چطور؟

جواب: اشکالى ندارد، هر چند چادر حجاب برتر است، و در صورتى که لباس زینتى باشد، ولى در مقابل نامحرمان نباشد، آن هم اشکالى ندارد.

زن باید در موقع نماز تمام بدن، حتّى سر و موى خود را، بپوشاند؛ ولى پوشاندن گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نیست، امّا براى این که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده احتیاط این است که مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایین‌تر از مچ را هم بپوشاند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا