احکام مراجع

حکم زدن موی دست و پای مردان از نظر اسلام

حکم زدن موی دست و پای مردان از نظر اسلام چیست؟ اسلام توصیه‌ی زیادی به آراستگی و رعایت بهداشت کرده است ولی در عین حال برای آن حدودی نیز قائل شده است. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم در رابطه با حکم اصلاح موی دست و پای مردان صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

حکم زدن موی دست و پای مردان از نظر اسلام

از بین بردن موهای زائد بدن مانند (زیر بغل یا زیر ناف و غیره) جایز است،

احمد، بخاری، مسلم و اصحاب سنن از رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم روایت کرده‌اند: (خَمْسٌ مِنْ الْفِطْرَةِ: الِاسْتِحْدَادُ وَ الْخِتَانُ وَقَصُّ الشَّارِبِ وَنَتْفُ الْإِبْطِ وَتَقْلِیمُ الْأَظْفَارِ) بخاری و مسلم .

«پنج چیز از فطرت است؛ تراشیدن موهای زیر ناف، ختنه، کوتاه کردن سبیل، کندن موهای زیر بغل و کوتاه کردن ناخنها».

أنس رضی الله عنه گفته است: « وَقَّتَ لَنَا فِی قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِیمِ الْأَظْفَارِ وَنَتْفِ الْإِبِطِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ أَنْ لَا نَتْرُکَ أَکْثَرَ مِنْ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً» صحیح مسلم .

«پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم برای کوتاه کردن سبیل، ناخن‌ها، کندن موی زیر بغل و تراشیدن موی زیر ناف چهل شبانه روز را مقرر کرد؛ که اینها را بیشتر از این نگه نداریم‌».

فقط بیاد داشته باشیم که موهای ابرو داخل در معنای موهای زائد نمی شوند.

اما روش برداشتن آنها نباید به گونه ای باشد که باعث زیان رساندن به سلامتی بدن شود زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

«لا ضرر و لا ضرار» (صحیح – روایت ابن ماجة)، یعنی: “نه به خود ضرر برسانید و نه به دیگران”

اما از بین بردن آنها توسط کرم های مخصوص نیز با آن شرط جایز بوده و مانعی ندارد.

موهایی از بدن که شریعت در مورد برداشتن یا تراشیدن آنها سکوت کرده است مانند موهای ساق پا و یا رانها و یا دستها و یا بازو و یا سینه و پشت بدن و یا بینی یا پیشانی سر ، که بعضی از علما برداشتن آنها را جایز نمی دانند زیرا موجب تغییر خلقت است، ولی دیگر علما . حکم بر جواز کندن آن قسمتها داده اند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «الحلال ما أحل الله فی کتابه ، والحرام ما حرم الله فی کتابه وما سکت عنه فهو مما عفا عنه» رواه الترمذی (1726) وحسنه الألبانی فی صحیح الترمذی.

یعنی: حلال آنست که خداوند متعال در کتابش حلال کرده، و حرام آنست که خدا در کتابش حرام کرده، و هر آنچه که در مورد آن سکوت کرده قابل گذشت است»

به جز صورت که تراشیدن آن بنابر احتیاط واجب حرام است، از بین بردن موهای سایر قسمت های بدن نه تنها اشکال ندارد، بلکه مستحب است. از بین بردن موهای زائد بدن؛ مثل موهای زائد اندام و زیر بغل مسئله ای بهداشتی است و از نظر اسلام مستحب است و در روایات زیادی به آن سفارش شده است، اما واجب نیست.

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 835 ، م 40 ، تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد (در حال اختیار) بنابر احتیاط واجب، حرام است.

الحسینی الجرجانی، السید الامیر ابوالفتح، تفسیر شاهی، ج ‏1، ص  93، نقل از نرم افزار جامع فقه اهل بیت، نوره کردن (داروی نظافت گذاشتن) تمام بدن سنت است در هر پانزده روز یا هر چهل روز…”.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا