احکام مراجع

حکم خوردن خون بعد از کشیدن دندان (مکارم، رهبر، سیستانی)

حکم خوردن خون بعد از کشیدن دندان چیست؟ خون جزء مواردی است که در اسلام نجس شمرده شده و احکامی مخصوص به خود دارد. در این مقاله از سایت عابدون می خواهیم حکم خوردن خون بعد از کشیدن دندان را از نظر مراجع مختلف بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

حکم خوردن خون بعد از کشیدن دندان

(خوئی، تبریزی:) اجتناب از آب دهان لازم نیست.

مقالات مرتبط

(بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی، صافی:) پاک است ولی بهتر آن است که آن را فرو نبرند.

(زنجانی:) پاک است ولی احتیاط آن است که آن را فرو نبرند.

(مکارم:) مسأله خونی که از لثه یا جای دیگر دهان بیرون می‌آید هر گاه در آب دهان حل ّ شود و از بین برود پاک است و فرو بردن آب دهان نیز در این صورت جایز است ولی عمداً این کار را نکند.

فتوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) جایز بودن فرو بردن آب دهان بر فرض مذکور هست بنابراین فرو بردن آب دهان به شرط حل شدن خون در آب دهان اشکال ندارد و جایز هست، ولی عبارت پایانی مسأله معنایش این نیست که واجب باشد عمداً فرو نبرد، بلکه معنایش این هست که اگر عمداً فرو نبرد بهتر هست.

(نوری:) مسأله خونی که از لای دندان‌ها می‌آید نجس و خوردن آن حرام است؛ ولی اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان در این صورت اشکال دارد.

سیستانی: اگر خون در حال خواب و مانند آن بی اختیار داخل در حلق او می شود و نمی تواند جلوی آن را بگیرد اشکال ندارد و اگر جلوگیری از آن برای او حرج شدید دارد روزه اش باطل می شود ولی گناه نکرده و بعداً قضا می کند اگر تا سال دیگر خوب شود و الا برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم به فقیر بدهد و اگر می تواند بدون حرج از آن جلوگیری کند ولی به علت جهل به مسأله این کار را نکند روزه اش باطل است ولی گناه ندارد مگر جاهل مقصر ملتفت باشد که احوط اداء کفاره است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا