رسانه مذهبیون

تاریخ شروع پیاده روی اربعین 1403 کی است؟

تاریخ شروع پیاده روی اربعین 1403 کی هست؟ هر ساله زائران متعددی از شهرهای مختلف کشور به سمت مرزهای غرب ایران حرکت می کنند تا از مرز ایران وارد عراق شوند و در پیاده روی باشکوه اربعین حسینی شرکت کنند. این پیاده روی معمولا از 20 الی 25 روز قبل از اربعین آغاز می شود و مردم در این مراسم باشکوه شرکت می کنند. البته زودتر از آن هم می شود در این مسیر قدم برداشت اما باید به این دقت داشته باشید که ممکن است موکب های کمتری راه اندازی شده باشند و این موضوع می تواند سفر شما را کمی سخت تر و پرهزینه تر کند. در این مطلب از رسانه عابدون به بررسی تاریخ مناسب برای حضور در پیاده روی اربعین می پردازیم.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳

اطلاع از تاریخ دقیق پیاده روی اربعین برای جمعیت زیاد مشتاقان حضور در این مراسم از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بر این اساس باید برنامه ریزی های لازم را هم برای انجام اقدامات اولیه و هم برای ایام راهپیمایی انجام دهند. یکی از مهم ترین دغدغه هایی که هر ساله وجود دارد، تعداد زیاد متقاضیان دریافت پاسپورت در زمان شروع پیاده روی اربعین حسینی است. این تقاضا موجب ازدحام فراوان در شعب پلیس +۱۰، اتلاف زمان و انرژی مردم و تاخیر در زمان ارائه این مدرک بین المللی می شود. اگر چه جهت رفع این چالش مسئله گذرنامه موقت کربلا مطرح شده است، اما باز هم سپردن این موضوع به آخرین روزها کار درستی نیست. پس ترجیحا باید مدتی قبل از آغاز این مراسم، اقدامات اولیه مورد نیاز از جمله دریافت پاسپورت را انجام داده و خود را برای حضور در این راهپیمایی آماده کنید. تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ امسال بر اساس اعلام کمیته مربوطه، اولین روز ماه صفر خواهد بود.

این عملیات تا ۲۵ امین روز ماه صفر ادامه داشته و متقاضیان می توانند تا چند روزی بعد از روز اربعین، مقدمات بازگشت خود را فراهم کنند. پس بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعهین کشور، عملیات راهپیمایی اربعین امسال در یک بازه زمانی ۲۵ روزه  انجام می گیرد. متقاضیان حضور در این مراسم باید بر اساس این برنامه، زمان شروع پیاده روی اربعین در تهران و سایر شهرهای کشور را تعیین نمایند. چرا که خدمات گوناگون ایام اربعین از جمله مواکبی که برای تغذیه و خواب زائران در مرزهای داخلی و کشور عراق برپا می شوند، عمدتا در این بازه زمانی فعالیت دارند. از این رو حضور در مسیر راهپیمایی خارج از این بازه زمانی می تواند دردسرهای زیادی برای زائران ایجاد نماید. پس برنامه ریزی برای حرکت بر اساس تاریخ شروع پیاده روی اربعین از اهمیت زیادی برای زائرین در سراسر کشور برخوردار است.

زمان شروع پیاده روی اربعین در تهران

همان طور که گفتیم، بازه زمانی انجام عملیات پیاده روی اربعین توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی تصویب گردیده و اعلام شده است. بر این اساس، عملیات اربعین امسال از اولین روز ماه صفر آغاز و تا ۲۵ صفر ادامه خواهد داشت. متقاضیان حضور در این مراسم معنوی می توانند برنامه ریزی های لازم را بر مبنای زمان شروع پیاده روی اربعین 1403 انجام داده و مراحل مورد نیاز را پشت سر بگذارند. نکته قابل توجه در این رابطه، تاریخ دقیق شروع پیاده روی در تهران و سایر شهرهای کشور است. در واقع، تاریخ اعلام شده توسط کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین عمدتا به فعالیت موکب های ایرانی در طول مسیر پیاده روی مربوط می شود. اما هیچ گونه محدودیتی برای ورود و خروج افراد در خارج از این بازه زمانی فراهم نمی کند. یعنی افرادی که زودتر یا دیرتر از این بازه قصد ورود به کشور عراق را دارند، از نظر قانونی مشکلی نخواهند داشت.

بنابراین متقاضیان می توانند حتی قبل از زمان شروع پیاده روی اربعین توسط ستاد هم حرکت خود را آغاز کنند. منتهی عدم فعالیت مواکب در طول مسیر برای خواب یا غذا، کار را تا حد زیادی برای آن ها دشوار می کند. از طرف دیگر، قرار گرفتن روز اربعین در انتهای این بازه زمانی و حرکت حجم وسیع زائران در این بازه، شور و هیجان آن را دو چندان می کند. پس افرادی هم که قصد دارند از شهر تهران در این مراسم بزرگ شرکت کنند، باید تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ را مد نظر داشته و برنامه ریزهای خود را بر اساس آن انجام دهند. البته برخی افراد معمولا برخی از این مسیر را در خاک کشور هم به صورت پیاده طی می کنند. با وجود این که مسیر اصلی پیاده روی از نجف تا کربلا است، اما در صورت تمایل باید برنامه ریزهای زمانی لازم برای سایر مسیرهای فرعی انجام شود. در موارد این چنین، زمان شروع پیاده روی اربعین در تهران قطعا باید زودتر باشد.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ در سایر شهرهای کشور

زمان آغاز مراسم پیاده روی اعلام شده توسط کمیته فرهنگی اربعین برای تمامی زائرین کشور یکسان است. با این حال به دلیل فاصله متفاوت شهرها به مرزهای غربی کشور، کاروان ها باید زمان رسیدن به مرز را هم مد نظر قرار دهند. اگر چه این زمان هم چندان زیاد نبوده و برای شهرهای شرقی با اتوبوس نهایت یک تا دو روز می باشد. نکته مهم در این رابطه همان تاریخ شروع پیاده روی اربعین برای فعالیت موکب ها است. با توجه به این که مواکب اصلی ارائه خدمات عمدتا در مرزها و مسیر پیاده روی از شهر نجف تا کربلا فعال هستند، متقاضیان شرکت در این مراسم از تمامی شهرهای کشور باید برنامه ریزی های لازم را به گونه ای انجام دهند که در این بازه زمانی در مسیر باشند. باز هم دقت داشته باشید که حرکت زودتر یا بازگشت دیرتر از موعد اعلام شده توسط کمیته ستاد مرکزی اربعین از نظر قانونی محدودیتی برای زائران ایجاد نکرده و تنها رفاه آن ها را مد نظر قرار می دهد.

نتیجه گیری:

زمان شروع پیاده روی اربعین 1403 یکی از موضوعات بسیار مهم برای افرادی است که قصد حضور در این راهپیمایی بزرگ را دارند. بر اساس اعلام کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، بازه زمانی انجام عملیات اربعین در سال جاری از روز اول صفر  آغاز و تا ۲۵ صفر  ادامه خواهد داشت و متقاضیان باید در زمان اعلام شده ثبت نام اربعین ۱۴۰۳ را انجام داده باشند . با توجه به این که مواکب ایرانی در مرزها و مسیر پیاده روی از زمان شروع پیاده روی اربعین فعالیت خود را آغاز می کنند، توجه به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. علی رقم این که محدودیت قانونی خاصی جهت خروج از کشور یا بازگشت خارج از موعد اعلام شده توسط ستاد اربعین وجود ندارد، اما به دلیل عدم فعالیت موکب ها زائران با دردسرهای زیادی مواجه خواهند شد. از این رو مدیران کاروان ها در سراسر کشور باید به تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۳ توجه داشته و برنامه ریزهای لازم برای حرکت کاروان خود را بر اساس آن انجام دهند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا