احکام مراجع

آیا مگس باعث انتقال نجاست می شود؟

آیا مگس باعث انتقال نجاست می شود؟ از نظر اکثر مراجع نیاز به تجسس در رابطه با اینکه مگس نجاسات را منتقل می‌کند یا نه نیست مگر مطمئن باشید نجاسات همراه با آن است. در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم این موضوع را از نظر مراجع مختلف مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

آیا مگس باعث انتقال نجاست می شود؟

چون مطمئن نیستیم که نجاست را به لباس یا بدن سرایت داده باشند، لذا بدن یا لباس نجس نمی شوند و باید بدانید که در این موارد تجسس هم لازم نیست.

مقالات مرتبط

نظر مراجع عظام در مورد نشستن حشرات از روی چیز خیس نجس به روی چیز خیس پاک:?

آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی،نوری، سیستانی: اگر فرد یقین دارد، نجاست همراه آن حشره است ، چیز پاک نجس مى‌شود، و اگر نداند پاک است.

آیه الله مکارم شیرازی: چون احتمالا پاى این حشرات رطوبتى به خود نمیگیرد چیز پاک نجس نمی شود، مگر اینکه بدانیم حشره نجاستى را با خود حمل کرده و به چیز پاک سرایت داده، که در اینصورت نجس مى‌شود.

آیه الله زنجانى:اگر یقین داشته باشید، که حشره هنگام نشستن روى چیز پاک نجاستش از بین نرفته، آن چیز پاک نجس مى‌شود، بلکه اگر چنین یقین هم نداشته باشید، باز هم آن چیز بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود و هم چنین اگر مگس یا حیوانى مانند آن که به گونه‌اى تر است که ترى آن به اشیاء دیگر مى‌رسد، اگر هنگام نشستن بر روى چیز پاک ندانیم که ترى آن به همان حالت سابق باقی مانده یا ترى آن از بین رفته،یا دیگر به اندازه‌اى نیست که سرایت کند،در این صورت نیز آن چیز پاک بنا بر احتیاط واجب نجس مى‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا