احکام مراجع

آیا با غسل جمعه می توان بدون وضو گرفتن نماز خواند؟

آیا با غسل جمعه می توان بدون وضو گرفتن نماز خواند؟ یکی از غسل‌های پرفضیلت و مستحبی که به انجام آن بسیار توصیه شده است، غسل جمعه است. می‎‌دانیم که بعد از غسل جنابت نیاز به وضو نیست اما آیا این موضوع در رابطه با غسل جمعه هم صحیح است؟! در این مقاله از سایت عابدون قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

ارزش غسل جمعه

به فتوای اکثر فقیهان شیعه، غسل جمعه مستحب مؤکد است و حتی برخی فقیهان در قرون گذشته آن را واجب دانسته‌اند. پیامبر اکرم(ص) در اهمیت غسل روز جمعه به حضرت علی(ع) فرموده است: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگ‌ترین و برترین کارهای مستحب است.» و امام علی (ع) هرگاه می‌خواست کسی را سرزنش کند می‌فرمود: «تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک می‌کند ناتوان‌تری.»

مقالات مرتبط

امام صادق(ع) فرمود: غسل جمعه، پاکیزگی و کفاره است از گناهان، از جمعه تا جمعه دیگر. مشهور است که اگر کسی چهل هفته غسل جمعه را ترک نکند بدنش در قبر سالم می‌ماند ولی روایتی مبنی بر این مطلب وجود ندارد.

آیا با غسل جمعه می توان بدون وضو گرفتن نماز خواند؟

به فتوای اکثر مراجع تقلید غسل جمعه از وضو کفایت نمی‌کند و برای نماز باید وضو گرفته شود.

چنانچه پس از غسل جمعه، حَدَثی (چیزهایی که وضو یا غسل را باطل می‌کند) ایجاد شود، نیازی به تکرار غسل نیست و اعاده حتی مستحب نیز نمی‌باشد.

حضرات آیات عظام امام خمینى، بهجت (ره)، خامنه ‏اى و صافى گلپایگانی (مدظلهم العالی):
کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحب) نمى‏ شود، نماز خواند و باید وضو هم گرفت.

مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل هاى واجبِ دیگر غیر از غسل استحاضه متوسطه، نیز مى‏ تواند بدون وضو نماز بخواند؛ اگرچه بهتر است وضو هم بگیرد.

حضرات آیات عظام خویی (ره)، سیستانى، نورى همدانی و وحید خراسانی (مدظلهم العالی):
کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل هاى دیگرِ واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و با غسل هاى مستحب، نیز مى‏تواند بدون وضو نماز بخواند؛ اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
با هر غسلى مى ‏توان نماز خواند و وضو واجب نیست، خواه جنابت باشد یا غیر آن، واجب باشد یا مستحب، ولى احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.

وقت و کیفیت غسل جمعه

وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر آن را به جا آورند. اگر کسی احتمال می‌دهد در روز جمعه دسترسی به آب ندارد می‌تواند روز پنج‌شنبه غسل کند.

چنانچه غسل جمعه را تا اذان ظهر روز جمعه انجام ندهد، می‌تواند قضای آن را پس از زوال خورشید (بعد از ظهر) و روز شنبه به جا آورد. برخی گفته‌اند: اگر غسل جمعه پس از زوال روز جمعه انجام شود، احتیاط آن است که فرد آن را بدون نیتِ ادا و قضا به جا آورد.

کیفیت انجام غسل جمعه همانند دیگر غسلها است. یعنی به دو گونه ترتیبی و ارتماسی انجام می‌شود.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا